Test av Cannondale CAAD 13 Disc Ultegra

Fornuftig priset aluminiumsracer med fornuftig utstyr, for deg som ikke må ha det beste av det beste.

Det er mange år siden jeg sist satt på en racer av aluminium. Det har vært et veldig positivt gjensyn. Cannondale holder liv i aluminium som materiale for racersykler.

Det er ikke mange sykkelprodusenter som kan smykke seg med samme erfaring som Cannondale når det gjelder rammebygging av aluminium. De ble i åresvis sett på som den ledende produsenten med dette materialet. Spesielt i perioden hvor stål abdiserte som konge, var de kraftige rammene fra Cannondale noe spesielt.

For vår del nå til dags er det sjelden vi kaster beina over en alu ramme. Og denne gangen var det uten noen forventninger annet enn at dette blir spennende. Selv om vi skal innrømme at langt bak i hodet murret det litt frykt om at dette kom til å bli en ukomfortabel opplevelse. Men…

Cannondale knuser myten om at aluminiumssykler er harde og noen skikkelige rompeknusere.

Som navnet sier er dette den trettende generasjon CAAD ramme fra Cannondale. Og kan du ditt periodiske system, vet du nok at aluminium er det trettende element. En morsom kuriositet.

CAAD står for Cannondale Advanced Aluminium Design. I 1996 ble den første CAAD ramma lansert. Det var en CAAD 3 terrengsykkelramme. Året etter kom CAAD 3 også på racerne. Det var forøvrig året de startet sponsing av Team Saeco med Mario Cipollini i spissen.

Nå, 24 år etter er det altså tid for CAAD 13.

Aerodynamisk aluminium
Denne sykkelen er laget på samme prinsipper som fjorårets SuperSix EVO aerodynamiske rammer. Rør profilene (airfoil) er veldig like, men ikke helt det samme. Airfoil konstruksjonen (D profil) reduserer drag med 30% i følge Cannondale. Vekten og stivheten skal være den samme som runde rør (CAAD 12).

Overgangene mellom rørene på ramma er så smooothe at det ved første blikk ikke ser ut som om rørene er sveiset sammen. Dette er blant annet gjort mulig på grunn av Cannondale sin SmartForm teknologi. SmartForm betyr at rørtykkelsen på innsiden kan bli veldig jevn. Aluminiumsrørene blir gradvis tykkere jo nærmere de kommer sveisepunktet. Det betyr at rørene er på sitt tynneste på midten. Etterbehandlingen av sveisepunktene jevner ut overgangene.

Her kan man ikke se sveisepunktene.

Her er det ikke mange sveiseskjøter som synes.

Formen på rørene er som sagt laget etter aerodynamiske prinsipper (D form) og det lave setestaget gir både mer komfort og plass til større dekk. Tradisjonalistene vil nok ikke like det lave setestaget, men tiden da setestagene løp fra toppen av setepinnen og ned er nok forbi.

På denne sykkelen er det plass til 30mm dekk. Hvis du sverger til felgbrems har du ikke plass til 30 mm dekk, da er 28 mm det maksimale.

Ramma kommer med full karbon gaffel og tjukke stikkaksler (thru-axle) både foran og bak. 12×100 i front og 142×12 bak. Dette betyr at ramma passer massevis av moderne hjul både for racer, terrengsykkel og cyclocross.

Hvis du skulle ønske skjermer er det mulig på denne ramma.

Utstyr
Selv om det er plass til 30 mm dekk er det montert et sett med 28 mm Rubino fra Vittoria. Dette er dekk som matcher sykkelen godt. Stort volum gir stor mulighet for økt komfort.

Som navnet på denne sykkelen uttrykker, er sykkelen spekket med Shimano Ultegra mekaniske gir og hydrauliske skivebremser. Kranken er Hollowgram laget av Cannondale. Den sitter fast i et Cannondale BB30 lager. Ringene er laget av FSA. Storskiva er 52, mens den lille er på 36. Kassetten er en 11-30 fra Shimano 105 serien. Det er hakket ned fra Ultegra, men du merker ikke girforskjeller. Her er det kun vekt å spare ved å gå opp ett hakk eller to.

Fulcrum Racing DB 600 er et hjulsett som veier rett under 1700 gram. Perfekte hjul for en sykkel som kan brukes til alt mulig. Skal du konkurrere vil du kanskje bytte ut med et lettere sett. I sann Fulcrum ånd er hjulene laget for å bruke både guffe og ekte tubeless dekk.

Kjørefølelse
Vi har allerede røpet at komforten i sykkelen er overraskende høy. Komforten kan også bli enda høyere ved å gå ned på lufttrykket i dekkene hvis dette er ønskelig. Vi kjører 100 psi bak og 90 psi foran på alle våre testsykler.

Balansen i sykkelen er som forventet. Den er hverken nervøs eller kjedelig stabil. Vi sitter komfortabelt utstrekt og kunne justert styret både høyere og lavere hvis vi ønsket det. Siden de fleste komponentene er laget av aluminium, vil det ikke koste altfor mye å gjøre utskiftninger for å skru inn målene slik at sykkelen passer deg godt.

Stivheten i en godt bygget karbon sykkel er det vanskelig å matche. Cannondale har gjort et hederlig forsøk og undertegnede må si at med mine spurt egenskaper (1050 watt i 5 sekunder) og vekt (73 kilo) ikke klarer å utfordre ramma noe spesielt. Med andre ord: Det holder i massevis for meg.

Tekniske spesifikasjoner:

Sykkel Cannondale CAAD13 Disc Ultegra
Pris 30.999,-
Sykkelvekt 8 kg
Hjulvekt (m/alt)
Ramme SmartForm C1 Premium alu
Gaffel BallisTec Carbon
Felg Fulcrum Racing 600 DB
Nav Fulcrum Racing 600/900
Stikkaksling 12×100/12×142
Dekk Vittoria Rubino Pro 28mm
Krank Cannondale 1, 52/36 FSA
Kranklager Cannondale BB30
Bakgir Shimano Ultegra GS
Fremgir Shimano Ultegra
Gir/bremsehendler Shimano Ultegra Hydro
Bremser Shimano Ultegra Hydro Disc
Kassett Shimano 105 11-30
Kjede Shimano CN-HG601
Styre Cannondale C2, alu, compact
Stem Cannondale C2
Setepinne Cannondale CAAD13, alu
Sete Prologo Nago
   
Geometri  
Størrelse 44,48,51,54,56,58,60,62 – 54 testet
Vinkel, styrerør 73°
Vinkel, seterør 73.3°
Lengde, styrerør 154 mm
Lengde, overrør 546 mm
Lengde, seterør 519 mm
Lengde, kjedestag 408 mm
Akselavstand 1008 mm
Stack** 555
Reach*** 384
Sportslighet**** 1,45
   
Importør Cycling Sports Group
   
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling.
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver.
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri

[vc_row title=»Konklusjon» summary=»» positives=»Feite dekk
Stor kassett
Stikk akser
Stiv og anvendelig» negatives=»Ingen fester for skjermer.
Både krank og bakhjul er AI spesifikt.»]

Konklusjon

summary=»Dette er en fornuftig priset racer, med fornuftig utstyr som vil glede mange syklister i lang tid. Akkurat denne versjonen er kanskje ikke noe førstevalg for deg som konkurrerer på raceren, men det er en sykkel du som liker å trene på raceren, kanskje i forbindelse med oppkjøring til terrengsesongen, burde se på. Det er mye sykkel for pengene her, synes vi. Ramma er på toppen av pyramiden når det gjelder aluminium, og du kan fint skifte ut komponenter etter som tiden går for å få ned vekt og gjøre sykkelen mer personlig for deg.
Når det er sagt: CAAD 13 er laget for å konkurrere med.»]
[rating title=»Komfort» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Pris» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Utstyr» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Kjørefølelse» value=»5″ range=»5″]

[/vc_column][/vc_row]

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.