sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test: 2019 Specialized Crux Elite Test: 2019 Specialized Crux Elite
4
Les også: Test av Fuji Cross 1.1 2018 Test av Cannondale SuperX Force 1 SE Test: Fire super-allsidige gravel-sykler Test: Scott Addict Gravel 30... Test: 2019 Specialized Crux Elite 4

Cyclocross-sykler er kjent for å være allsidige. Ihvertfall før gravel-syklene tok kom på markedet for fullt. Specialized Crux Elite er en dedikert cyclocross-sykkel som er laget for å sykle ritt – og vi har testet den!

Crux er rett og slett en rendyrket konkurransemaskin. Hvis vi ser på rammen, så er den gjennomført og gir høy kvalitetsfølelse slik vi forventer fra det amerikanske merket. Den har en typisk CX-geometri med litt kort reach og høyt krankhus, ting som skal gjøre det enklere å forsere en svingete og teknisk løype. Det er heller ikke gjort noen forsøk på å bygge inn komfort i ramme eller gaffel. Som allerede nevnt, er dette primært en racing-rigg. Sykkelen er dermed ribbet for alt man ikke trenger i ritt, som for eksempel bagasjefester og skjermfester.

Ønsker du noe mer allround, kan du sjekke ut vår test av gravel-sykler, der vi har testet superkomfortable Specialized Diverge mot konkurrenter fra Merida, Ridley og Scott.

Ramma er visuelt enkel, men har likevel mange detaljer. Overrøret flater ut slik at sykkelen skal være behagelig å bære på skulderen når du må ta beina fatt opp trappa eller gjennom sandgropa. Det er ryddig og pent å droppe broen mellom setestagene, for ikke snakke om at det er effektivt  for å unngå at gjørma hoper seg opp på sykkelen. Og hva skal man egentlig med dem hvis man ikke har canti-bremser eller behov for skjermfester?

Ellers har sykkelen selvfølgelig innvendig vaierføring og ting ligger godt på plass slik at man slipper irriterende rasling inne i ramma. Til og med i gaffelen ligger den hydrauliske bremseslangen inni, godt beskyttet fra strabasene som utspiller seg på utsiden. En ting som gjør at sykkelen ser enda mer ryddig ut er at klemmen til setepinnen er integrert i ramma.

Det er lite dekklaring i ramma. Sykkelen er utstyrt med 33mm dekk, som er maksgrensen UCI har satt for dekkdimensjon i cyclocross-konkurranser. I bakramma får du ikke inn så mye større dekk, husk at det må være god klaring til gjørme også, eller risikerer du å skade ramma. I gaffelen er det derimot mer plass. Her kan du nok få plass til rundt 40 mm.

Specialized Tracer Pro-dekkene er montert på DT Swiss R470 felger som kanskje ikke er helt i toppsjiktet, men likevel er greie og solide felger som er enkle å sette opp slangeløst dersom man ønsker det.

Hjulene er festet med stikkakslinger som må skrus ut og inn med unbrakonøkkel. Ikke noe problem for proffene som har reservesykkel i service-sonen, men for oss andre som må ha av hjulet ved punktering blir det fort litt ekstra tidsbruk når det koker som verst i Mastercupen…

styre

LURT: Endeplugg med ekspasjonsbolt er både pent og praktisk.


aksling

UPRAKTISK: Disse hjulene får du ikke av uten å bruke verktøy.

Crux Elite er ikke preget av mye jåleri. Komponentene er preget av at de skal være solide og holdbare, fremfor mest mulig fikse løsninger og fancy materiale. Cockpit kommer fra Specialized selv, og det samme gjelder sete og setepinne. Setepinnen er forøvrig en slank karbonsak med litt setback, noe som i teorien skal gi litt tilgivende egenskaper når underlaget er ujevnt.

Gir og bremser er Sram Rival, som er sånn cirka midt i Sram hierarkiet, med Force og Red over seg. Rival er en glimrende gruppe, og på denne sykkelen har vi 1x varianten med 40 tenners skive foran og 11-32 bak. Dette er en fin utveksling for cross der man ikke trenger veldig tunge eller veldig lette gir, til gjengjeld har du relativt tett giring. Skal du bruke sykkelen til grus- og asfaltsykling, vil du oppleve at det mangler utveksling når farten begynner å bli høy.

praxis krank

SINGEL: Vi liker å kjøre kross med et drev foran. Selve kranken kommer fra Specialized-eide Praxis.

Rendyrkede rittegenskaper

Undertegnede sykler mange krossritt på høsten, og det var dermed naturlig å kjøre denne sykkelen på et par treningsritt. Det er lett å finne seg til rette på Crux Elite. Sykkelen var perfekt justert og strømper/vaiere var kuttet til riktig lengde da vi fikk den. Dermed var det bare å justere sete- og styreposisjon og tråkke til.

Førsteinntrykket er at sykkelen er veldig responsiv, men også veldig stiv. Responsivt er alltid bra, men en knallstiv sykkel går ut over komfort. I slagete løyper kan det oppfattes som litt masete, men i løyper med jevnt underlag er det ikke noe problem at sykkelen er stiv. At det er bygget inn noe fleks i setepinnen er ikke lett å merke noe til heller, da setet er kun et av flere kontaktpunkter mellom kropp og sykkel.

Sittestillingen er veldig bra. Man får en følelse av å sitte litt høyt på sykkelen, noe som gjør at man får bra med watt ned i pedalene, samtidig som man får nok trykk på forhjulet når man går aggressivt inn i svinger.

Mens vi snakker om svinger, så skal det nevnes at Tracer Pro ikke er de dekkene som har det råeste grepet hverken i svinger eller der hvor det går bratt oppover – ihvertfall om det er litt vått. Tracer Pro oppleves først og fremst som dekk for tørre forhold. Velg heller et dekk med et grovt og åpent mønster for de våte, krevende dagene. Ønsker du derimot noe som ruller lett – da er Tracer Pro et godt alternativ.

Skal man sykle fort, må man paradoksalt nok ha gode bremser. Rival-bremsene gjør en god jobb. Sammenliknet med cantilevere eller mekaniske skivebremser er det som dag og natt. Med hydrauliske skivebremser kan man kjøre mye mer aggressivt og bremse senere.

Mange proffer i Belgia og Nederland sverger fortsatt til et oppsett med to krankdrev, men selv mener jeg det er mye bedre å kjøre med et 1x oppsett i ritt. Det er mye giring i krossritt, og bomgiring, eller giring på feil tidspunkt, kan fort føre til at man mister kjedet eller at noe kiler seg. Sånn sett er et 1x oppsett mye mer idiotsikkert. I tillegg er vekten lavere og det er krever mindre vedlikehold – noe som ikke er en ubetydelig faktor i en sport hvor det sykles mye i sand og gjørme.

Vi kunne sikkert skrevet mye mer om hvordan sykkelen egner seg til langturer og pendling også. Crux Elite fungerer bra til dette, og har en geometri som gjør at man sitter godt over lengre tid. Men med mindre du skal konkurrere i cyclocross, så vil vi heller anbefale en av de mange gravel-syklene som finnes der ute.

Spesifikasjoner

Nett: Specialized.no
Pris: 32 999,-
Vekt: 8,5 kg

Ramme: 11r carbon, Rider-First Engineered™, OSBB, 1-3/8″ lower bearing, 12x142mm thru-axle, flat-mount disc

Gaffel: S-Works FACT 11r carbon, 12x100mm thru-axle

Hjul: DT R470 Disc, sealed cartridge hubs, 14g spokes, 24h

Dekk: Tracer Pro, 2Bliss Ready, 700x33mm

Krank: Praxis Zayante, BB30

Frontdrev: Praxis Wave Tech, 40T

Skiftere: SRAM Rival 1 hydraulic disc w/ ICJ

Bakgir: SRAM Rival 1, long cage

Kassett: SRAM PG-1130, 11-32t

Kjede: KMC X11 EL, 11-speed w/ Missing Link™

Bremser: SRAM Rival 1, hydraulic disc

Styre: Specialized Shallow Drop, 6061, 70x125mm, 31.8mm clamp

Stem: Specialized, 3D-forged alloy, 4-bolt, 7-degree rise

Sete: Body Geometry Phenom Comp, Adaptive Edge design, hollow Cro-Mo rails, 143mm

Setepinne: S-Works FACT carbon 27.2mm, 20mm offset

Specialized Crux Elite er en aggressiv rittsykkel som har solid utstyr som bare funker. Perfekt for deg som en ønsker en sykkel som gir gode kjøreegenskaper til en relativt fornuftig pris.
  • Lekker, gjennomtenkt ramme
  • 1x
  • Bra valuta for pengene
  • Ikke så allsidig
  • Godværs-dekk

Vår karakterskala

1 – Løp vekk
2 – Under pari.
3 – Som forventet. Du får det du betaler for.
4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter). Mye for pengene.
5 – Et supert produkt som kan anbefales. Løp og kjøp.

Les også:

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.