sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Vi hjelper deg med å finne det beste terrengsykkeldekket! Vi hjelper deg med å finne det beste terrengsykkeldekket!
Les også: Test av Hutchinson Fusion 5 Performance 11Storm TL racerdekk Test av piggdekk for cyclocross og hybridsykler Fulcrum Red Passion 3 – Et... Vi hjelper deg med å finne det beste terrengsykkeldekket!

Jakten etter det ultimate terrengsykkeldekket lever som aldri før. Det er mange år siden det har vært såpass mange gode dekk å velge mellom.

Nå i 2018 er det flere alternativer til Schwalbe, som de siste par årene omtrent har regjert alene på toppen når det gjelder terrengsykkeldekk med lav vekt, tubeless ready teknologi og lav rullemotstand.
Denne omfattende testen (som stadig utvides) handler om sykkeldekk som er ment brukt på stier og grus. Dekkene må være tubeless ready og ha en bredde mellom 53 og 58 mm. De må også være laget for entusiasten og/eller konkurranse syklisten.
Vi tester ikke kraftige stidekk for enduro, frikjøring eller noe annet hvor 15 centimeter dempevandring eller mer er å foretrekke.

Dekkene vi tester er:

Alle i størrelse 2.2 til 2.35.

Hvis du vil hoppe rett til testresultat og spesifikasjoner, finner du det her.

Derfor har vi også brutt ned karakterene i flere deler slik at du kan finne et som passer deg og din bruk best. Og du: Husk å komme innom denne artikkelen med jevne mellomrom. Den utvides etterhvert som vi tester nye dekk.

Litt om vekt og dekkbredde

Når man vurderer vekt må dette sees i sammenheng med dekkets størrelse. Et dekk med mye volum vil ofte vei mer. Og når det kommer til dekkets størrelse kan man ikke stole på inch tallene. På dekkets sidevegg er det oppgitt to forskjellige tall. Det ene er i inch, det andre i ETRTO. Inch tallene sier 2.2 eller 2.35. Mens ETRTO sier noe om bredden på dekket i millimeter og hjuldimensjonen. Det er lettere å stole på millimeter målene som er oppgitt. De ser slik ut: 57-622. Her referer 57 til dekkets bredde i millimeter. Dette måles uten knaster. Det er lett å måle med et skyvelær. Pass bare på at du måler mellom knastene.
Dekket burde ha stått i minst 24 timer med trykk i dekket før man måler. Vår erfaring er at dekkene utvider seg med cirka en (1) millimeter. 622 referer til hjulstørrelsen dekket passer. I dette tilfellet en 29” tommer felg. Men selv her er det store variasjoner. Desto smalere felg, desto smalere er dekkets mål. Vi har målt alle dekk på en 22.5 mm felg (indre bredde).
Selv om det ikke høres mye, er en forskjell mellom 54 mm og 57 mm dekkbredde, forholdsvis mye. Dekket blir både bredere rundt det hele, og også litt høyere. Så mengden luft inn i 57 millimeter dekket er ganske mye mer enn 54 millimeter. Derav kommer også ofte en økning i vekt.

Slangeløst

Vi mener man bør kjøpe slangeløse dekk. Ja, de er en del tyngre enn slange dekk, men det blir tryggere å sykle med lavere dekk trykk og man slipper ofte å stoppe på grunn av små hull. Slangeløse dekk må brukes med “guffe” (flytende latex ofte) som kan tette små hull fra innsiden. Siden det er mer gummi i slangeløse dekk enn lette slange dekk, vil eventuelle hull tettes enklere, og hull vil ikke oppstå så lett.

Dessuten er det ikke mye jobb å fylle på denne «guffen». Så lenge du har en felg som er laget for å brukes slangeløst, vil det være nesten like enkelt å pumpe opp et slangeløst dekk som normale dekk og slange kombos.
Vi foretrekker å montere dekket på felgen og pumpe det opp slik at dekket fester seg godt på felgen, før vi heller på guffe. Dette krever at vi har ventiler hvor vi kan skru av ventil toppen og helle guffe inn i dekket gjennom ventilen. Pass på å slippe ut all luft av dekket før du skrur av ventil toppen.
En del av testen er å finne ut av hvor enkelt det er å montere dekket på felgen og deretter pumpe det opp med en normal gulvpumpe.

Litt om TPI

TPI er en forkortelse av Threads Per Inch. Og da snakker man om antall tråder brukt i basen på dekket, ikke det ytre laget med knaster. I teorien er det slik at høy TPI gir smidigere dekk enn lav TPI. Det betyr i praksis at et smidig dekk enklere former seg etter underlaget og absorberer ujevnheter bedre. Du skal være en erfaren og følsom syklist for å merke dette, men du kan ofte kjenne det ved klemme på dekket med hendene. Det vil føles mykere. Et høy TPI dekk vil ofte kunne ha litt mer luft og føles like mykt som et lav TPI dekk på lavere trykk.

Testen

Alle dekk er testen på samme felg, med samme dekktrykk og med omtrent samme mengde «guffe» fra en leverandør (vi har brukt Stans). Dekkene er testet på tilnærmet identisk underlag og forhold. Det er en mix av asfalt, grus og sti. Alle dekk er testet i størrelse 29”, og alle er veid og målt av oss.
Ingen av dekkene var problematiske å pumpe opp med en gulvpumpe. Enkelte ganger må man trekke dekkene ut mot siden av felg veggen før det vil fylles med luft. Men det er normalt og ganske så uproblematisk.

Det er relativt stor forskjell i oppgitt dekkstørrelse vs reell dekkstørrelse i denne testen. Kun ett dekk gir korrekt størrelse på vår 22.5 millimeter felg. Vittoria Mezcal. Dette er også det dekket hvor vekten på begge dekk var tilnærmet lik. Det er testens største dekk (og tyngste), men det er også det dekket vi føler har “best” kvalitet (les: solid bygget). Det er en subjektiv greie som handler om totalinntrykket, som da inkluderer visuell befaring og følelse.
Alle dekkene i testen ruller ganske godt. De har alle den råeste gummiblandingen som hver enkelt leverandør kan tilby. For eksempel Vittoria uttrykker klart at gummiblandingen i dekket vi tester kun er tilgjengelig på top-of-the-line sortimentet. Hva dette betyr for deg er at andre dekk av samme modell, med annen gummiblanding, ganske sikkert ikke vil gi samme prestanda.

Continental dekk med Black Chili gummi har i mange, mange år nå vært helt i toppen av markedet når det gjelder rulle egenskaper. Det samme har Schwalbe sine dekk. Spesielt Racing Ralph er et raskt dekk. Disse to merkene har stort sett vært alene på toppen. Nå begynner luka å tettes. Både Vittoria G+/4C og Maxxis Speedmaxx mener vi er helt der oppe.

Ingen av dekkene i testen er spesielt svake, men de har sine styrker og svakheter. Hva som passer deg best må du avgjøre selv.

Maxxis Aspen 3C EXO TR, 2.25

maxxis aspen 3c exe tr 2.25

Aspen er nok det dekket mange grus syklister vil velge på grunn av de lav knastene. Det gir inntrykk av at dekkene er raske. Og dekkene oppleves som raske, men likevel ikke noe klasseleder. Volumet er solid og matcher nesten oppgitte mål perfekt. Vi målte de til å være 56 millimeter. En størrelse som gir muligheter for god flyt i terrenget.
Selv om knastene er små er ikke vekten dertil lav. 670 gram er et snitt mellom to dekk vi veide, og denne vekten er ikke ille. Husk at vi har med store dekk, som er klare for slangeløs bruk å gjøre.
På stiene vil dekkene gjøre jobben så lenge det er tørt. Løst underlag er ikke dette dekket spesielt glad i.
Derfor mener vi dekket først og fremst frir til grus syklisten, for her vil det fungere utmerket i all slags vær.

Vittoria Mezcal TNT G+ 4C 2.35

Vittoria dekkene er store. De har et oppgitt mål på 57-622. Vi målte de til å være 58 millimeter. Det er stort for et rundbane dekk å være.

Fordelen med store dekk er at man føler det er tryggere «å gønne» på i skogen. Røtter og stein absorberes på en helt annen måte enn på et smalere 54 dekk. Kjempegøy når det går bort og ned. Ikke like moro oppover, selv om det i tekniske klatringer har sine fordeler. Kontaktflaten er stor og grepet godt.

Vittoria Mezcal er testens overraskelse. De ruller godt, gir godt grep, er solid bygget og er en favoritt. Den lille ulempen er vekt.
Knastene er ganske lave, men de er kantete og gir god sving følelse både på grus, asfalt og sti. Stopp kraften i mønsteret er også bra.
TNT merkingen sier at dekkene er klare for å brukes uten slanger.
4C merkingen sier at knastene er laget av fire forskjellige gummiblandinger for å gi hver sone av dekket maksimal effekt.
G+ merkingen forteller oss at dette dekket er laget med Vittorias Graphene teknologi. Vittoria sier at Graphene binder gummien slik at både holdbarhet og rulle egenskaper forbedres.

Se spesifikasjonene for vår vurdering av Vittoria Mezcal TNT.

Maxxis Ikon EXO TR 3C MaxxSpeed 2.2

Ikon dekket fra Maxxis har vært på markedet en del år, og mange har dette dekket som favoritt. Det har utvilsomt vært et godt dekk opp gjennom årene, men det har ikke helt rukket opp til dekk som Racing Ralph fra Schwalbe. Nå har derimot Maxxis fått til noe som tetter luka etter vår mening. 3C MaxxSpeed blandingen fungerer så vidt vi kan bedømme etter intensjonen. Dekkene ruller godt.
3C MaxxSpeed merkingen betyr at dekket er laget med tre gummiblandinger. En hard base som ligger under hele knaste laget, mens toppen av skulderne er laget med myk blanding. I senter er den øverste delen av gummien medium hard. Det er topplaget som er laget for minimal rullemotstand. Maxis lager også dekk med gummiblandinger de kaller MaxxTerra og MaxxGrip. Ingen av disse er derimot like raske som MaxxSpeed.

TR merkingen sier at dekket kan brukes slangeløst og EXO sier at dekket har et beskyttende lag mot punktering. EXO er kort fortalt en stripe med ekstra beskyttelse som løper langs dekkets sidevegger.

På tross av 2.2 merkingen er dette dekket like bredt, og i akkurat dette tilfellet, bredere enn Schwalbe Rocket Ron 2.25. Vekten er fornuftig og dekket presterer svært så godt. Knastene er lave, de sitter tett og er litt rundere i kantene enn for eksempel Mezcal fra Vittoria.

Se spesifikasjonene for vår vurdering av Maxxis Ikon 3C EXO TR MaxxSpeed.

Continental Race King ProTection 2.2

Da Race King ble lansert for noen år siden ble det raskt et ekstremt populært dekk for de som ønsket lav vekt, mye volum og lav rullemotstand. Black Chili gummiblandingen til Continental har vist seg å være en svært god blanding. Disse dekkene skårer alltid høyt i rulle tester. Continental sier selv at sammenlignet med andre multi-blandinger, så beholder Black Chili dekkene sine kvaliteter fra første til siste kilometer. Denne gummiblandingen lages eksklusivt i Continental sine fabrikker i Tyskland.
Dekket er bygget med fire lag 240 tpi lag under knastene, mens sideveggene har tre lag 180 tpi. Over det hele, fra ende til ende, er et ekstra lag med ProTection duk som skal gjøre dekket bedre beskyttet mot punktering. Ser du et Conti dekk med Protection logoen vet du også at dekket er klart for å brukes slangeløst.
Raceflag designet på sideveggene gir ikke bare et unikt uttrykk, det får dekket til å se bra ut lenger (mindre utsatt for slitasje).

Knastene er lave, og det raske sporet i midten av dekket sikrer lav rullemotstand. Skulder knastene sitter kanskje litt langt inn på dekket i forhold til andre dekk, noe som påvirker sving følelsen. 2.2 dekket er oppgitt til å være 55-622, og vi målte det inn til 54. Ganske nærme med andre ord.

Dekket er litt høyere enn normalt, noe som øker tryggheten i skogen.
Se spesifikasjonene for vår vurdering av Continental Race King ProTection.

Continental Cross King ProTection 2.2

continental cross king protection

Sammenlignet med Race King har Cross King betydelig kraftigere knaster. Det er åpenbart at Cross King er ment å overta der Race King taper. Her er det grep som er i fokus. Knastene er høye og sitter med god avstand til hverandre. Minner veldig om Schwalbe Rocket Ron dekket. Her er kantgrepet betydelig høyere enn Race King. Dekkene sitter bedre på løst underlag, og svinger på grus og annet løst underlag er litt enklere å gjennomføre i fart.

Dekket har Black Chili gummiblandingen og er laget med ProTection. ProTection dekkene til Continental er slangeløse dekk. Målene på både Race King og Cross King er 55-622. Det betyr at de skal være 55 millimeter brede. Vi har målt Race King dekkene (begge to) til 53 millimeter. Så dette er testens “minste” dekk. Både i oppgitte mål, og målte dimensjoner.
Oppgitt dekkvekt er derimot spot-on. 640 gram er oppgitt og 640 gram er veid.

Cross King er, som Race King, bygget med fire lag 240 tpi lag under knastene, mens sideveggene har tre lag 180 tpi. Over det hele, fra ende til ende, er et ekstra lag med ProTection duk som skal gjøre dekket bedre beskyttet mot punktering. Ser du et Conti dekk med ProTection logoen vet du også at dekket er klart for å brukes slangeløst.
Raceflag designet på sideveggene gir ikke bare et unikt uttrykk, det får dekket til å se bra ut lenger (mindre utsatt for slitasje).

Se spesifikasjonene for vår vurdering av Continental Cross King ProTection.

Specialized Fast Trak 2Bliss Gripton

specialized fast trak 2bliss 2.3 test

Visste du at det første produktet Specialized laget back in the day (1976), var dekk? Jepp. Lenge før sykler. Lang erfaring har derimot lite å si hvis man ikke er på konstant jakt etter forbedringer.
De som var med å utvikle Black Chili for Continental er nå i arbeid for Spezialiced. Ett av resultatene fra dette er Gripton. En ny gummiblanding for Specialized terrengsykkeldekk som lover et livligere dekk med godt grep. En ting er iallfall helt sikkert. Ingen dekk i testen er så myke som Fast Trak 2Bliss. De er så myke at det nesten er litt merkelig at de holder på luft og ikke bare punkterer i det man tar de i bruk. Det er nesten samme følelse som å ta på myke ballonger.
Denne myke følelsen merkes godt når man sykler. Spesielt over små lav og høyfrekvente “slag”. Dekket absorberer overraskende mye.
Denne myke følelsen vil også potensielt øke farten fordi man ikke butter i mot, men heller ruller over.
Denne myke følelsen bedrer dekkets grep i terrenget.
Men om dekket totalt sett er raskere er usikkert. Et så mykt dekk vil også flekse en del når man skal akselerere, noe man gjør i nesten hvert eneste tråkk i motbakkene. Som et stidekk er det derimot veldig godt.

Specialized opererer med 2.1 og 2.3 dimensjoner. 2.1 er oppgitt til å være 54 mm, mens 2.3 er 58 mm. Og det er her dekket skuffer mest. Vi har både 2.1 og 2.3 dekk på test og begge er målt til godt under oppgitte mål. 54 mm er egentlig ikke mer enn 52, mens 58 mm ikke er mer enn 55 mm!
Vekten på 2.3 dekket er oppgitt til å være 640 gram. På vår vekt, som har veid alle andre dekk her, stopper ikke tallene før de når 672 gram.

Se spesifikasjonene for vår vurdering av Specialized Fast Trak 2Bliss Gripton.

Schwalbe Racing Ralph EVO TLE Addix Speed

Racing Ralph er en klassiker. Dekket har vært en favoritt i årevis. Det har også konsekvent vært et raskt dekk.
Nå har Schwalbe gjort noe med gummiblandingene. Dekket vi tester er laget for å rulle lett (Addix Speed). Addix Speedgrip er laget for å gi bedre grep. TLE merkingen betyr at dekket er laget for slangeløst bruk. Snakeskin er en stripe “forsterkning” langs dekkveggen som gjør at dekket holder bedre på luft (unngår luftlekkasje ved slangeløs bruk) og samtidig gir økt beskyttelse mot klem punkteringer.

På oss virker det som at Schwalbe har gått ned på sine kvalitetskrav.
Det ene dekket ble veid til 645 gram, mens det andre ble veid til 670 gram. Forskjellen er ikke altfor stor, men den er stor nok til at vi undres litt.
Dette var det første dekket som ikke har latt seg pumpe opp ved hjelp av normal gulvpumpe (det sjette dekket vi testet). Vi mistenkte det da vi monterte det. Det var åpenbart større i diameter enn de fleste andre dekk vi har montert. Vi måtte bruke to luftpatroner for å få begge dekkene på plass. Det var skuffende.
Vi ser også at presisjonen i dekk konstruksjonen ikke er helt på høyde med snittet i testen. Det er lett å se på skjøten i senter av rullebanen og knastene overlapper ikke perfekt. Det er også rester av gummi (tynne gummiflak som henger) langs store deler av dekk kanten, noe som hindrer enkel montering. Vi er ganske enkelt skuffet over kvaliteten her.

Når det er sagt er Racing Ralph fortsatt et dekk som presterer veldig godt. Kanskje er dette ett av de aller beste allround dekkene på markedet. Det ruller godt, gir godt grep, føles solid i svingene og har såpass med knaster at det også vil gi fremdrift på løst underlag.

Se spesifikasjonene for vår vurdering av Schwalbe Racing Ralph EVO TLE Snakeskin.

Dekk spekk

Slik leser du tabellen.
Vi har gitt poeng på hver enkelt egenskap. Nederst har vi summert poengene for å gi en total score. Dette betyr nødvendigvis ikke at det er det beste dekket. Du må selv gjøre dine vurderinger av hva du trenger dekket til. Hvis du først og fremst ser etter gode rulle egenskaper vil det gi noen preferanser som nødvendigvis ikke matcher dekkene med best totalscore.

Noen noter å merke seg i dette skjemaet.
– Max poeng score per egenskap er 5.
– Vi anbefaler at du leser gjennom skjemaet og bestemmer deg for hva som er viktigst for deg og kjøper dekk deretter.
– Vi har ikke testet punkterings sikkerhet. Veggtykkelsen er en indikator på hvor mye dekket potensielt tåler. Veggtykkelsen har vi målt per dekk.
– Legg også merke til at dekkenes oppgitte mål sjelden stemmer. Vi har målt alle dekk på samme felg og med samme trykk (25 psi). Alle mål er tatt minst 24 timer etter at dekket første gang ble pumpet opp. Du kan forvente at dekk bredden går opp med et par mm hvis trykker øker til 30 psi. Problemet her er at det ikke finnes en standard for hvor brede felgene skal være og hvilket dekktrykk som skal brukes når produsenten oppgir dimensjonen. Hadde alle produsenter oppgitt hvilken felgbredde og hvilket trykk de bruker for å sette en markering, ville vi alle hatt noe å forholde oss til. Et annet poeng i denne sammenheng verdt å trekke frem er at alle dekkprodusenter opererer med en viss slark i toleransen. For eksempel Vittoria aksepterer +÷ 1 mm, mens Continental godtar +÷ 2 mm på sine racerdekk og sier at toleransen er større på terrengdekk (uten å oppgi akkurat hva det er). ETRTO sier at toleransen ikke skal være mer enn +÷ 3 mm. Det betyr i værste tilfelle at to dekk fra samme leverandør kan skille så mye som 6 mm i bredde.
– Du skal også vite at dekk med høyere TPI vil strekke seg mer enn de med lav TPI etter bruk.
Les mer om forholdet mellom dekkbredde og felgbredde her.

DekkMaxxis Aspen EXO TRMaxxis Ikon EXO TRSchwalbe Racing Ralph EVO TLE SnakeskinContinental Race King ProTectionContinental Cross King ProTectionSpecialized Fast Trak 2BlissVittoria Mezcal TNT
Dimensjon2.25 / 57-6222.2 / 57-6222.25 / 57-6222.2 / 55-6222.2 / 55-6222.3 / 58-6222.35 / 57-622
Målt bredde *56 mm56 mm55 mm54 mm53 mm55 mm58 mm
Pris399,-549,-549,-459,-449,-369,-379,-
Vekt670 gram655 gram650 gram625 gram640 gram672 gram730 gram
Vekt/mm11,811,711,811,612,112,212,8
Tubeless readyJaJaJaJaJaJaJa
TPI1201206718018060120
Annet3C3C MaxxSpeedAddix SpeedBlack ChiliBlack ChiliGripton4C G+
Sidevegg tykkelse0.8 mm0.8 mm1.1 mm1.2 mm1 mm0.75 mm0.8 mm
Rulleegenskaper4545455
Grep33,5444,53,53,5
Tørt og fast5544,53,54,55
Vått og sleipt22,53,524,533
Sving følelse**33,54,53,5534
Vekt***3,543,543,532,5
Pris4334455
Total24,526,526,527292728
Alle priser er hentet fra nettet mai 2018.
* Med 25 psi på en 22.5 mm felg
** Hvor godt vi føler grepet er i svinger på grusen og på stiene.
*** 5 er maksimal score per egenskap

Les også:

Morten Iversen Potet

Morten var en av grunderne av Sykkelmagasinet Offroad tilbake i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i sykkel industrien. Sykkelmagsinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrtstestere i landet.