Pinarello GAN S 2016

Pinarello GAN S

GAN S er testens eneste helt nye sykkel. Den er en avart av Dogma F8, men ikke like avansert, selv om uttrykket minner veldig. Her er det de samme Pinarello-kurvene og den samme finishen som gjør Pinarello GAN S både lekker og spesiell.

PInarello

Pinarello er også forfriskende ærlige når de snakker om denne sykkelen.

Den er ikke like rå som Dogma, den er ikke like avansert og den er ikke like stiv. Men den har Pinarello-egenskaper og ser virkelig ut som en Pinarello også. Bakrammen er fortsatt asymmetrisk og gaffelen er en Onda. Håndverket er knall og finishen super.

Selve måten å bygge ramma på er lik på de to modellene, men GAN S har en annen kvalitet på karbonen som er brukt. For kjenner kan vi nevne at det her er brukt Toray T700, mens Dogma har T1100.

T700 var mye brukt på topprammer for noen år siden og det er fortsatt mulig å lage både lette og veldig stive rammer av dette materialet. Så du trenger ikke være redd for at det mykt, tungt og lite lekende.

Geometrien er mer avslappet enn Dogma og er laget for de italienske maratonrittene, Gran Fondos.

Dogma-syklene er dyre og mange har vært nødt til å nøye seg med drømmene om en. Nå er drømmen mer oppnåelig med GAN S.

For på tross av at den ikke er like rå som Dogma, er dette en veldig fin sykkel. Spesielt utforegenskapene er noe testerne trakk fram som en styrke. Den er stabil og man føler seg trygg.

Selv om dette ikke er en aeroramme, har Pinarello lagt inn flere aerodetaljer. Som for eksempel aero-setepinn og røravslutninger som reduserer vinddrag.

Pinar. 1

Skal vi ta frem noe negativt så er det at det var en (for) lang styrestem. Dette bidro til at et par av testrytterne fikk problemer med sittestilling. Siden styrestemet var integrert fikk vi heller ikke byttet det med et mindre. Kanskje kunne det være en idé å levere med et kortere.

Ellers en meget flott sykkel for lange turritt og trening.

Spekk:

SYKKEL PINARELLO GAN S

Pris 55.999,-

Sykkelvekt 7.7 kg

Ramme T700 carbon

Gaffel Carbon

Felg Fulcrum Racing 7

Nav Fulcrum Racing 7

Dekk Vittoria Zafiro

Krank Shimano FC 6800 Ultegra (52-36)

Bakgir Shimano Di2 6870

Fremgir Shimano Di2 6870

Gir/bremsehendler Shimano ST 6870

Bremser Shimano Ultegra BR 6810

Kassett Shimano CS 6800

Kjede Shimano HG600

Styre MOST

Stem MOST

Setepinne MOST carbon

Sete MOST

KARAKTER

Ramme/gaffel (40%) 8,8

Hjul (20%) 7,5

Drivverk/bremser (25%) 8,0

Annet utstyr (15%)* 7,5

SUM 8,1

Klatring (33%) 7,6

Flatmark (33%) 7,8

Utfor (33%) 8,2

TOTAL 15,9

GEOMETRI

Størrelse 56 testet

Vinkel, styrerør 73.2°

Vinkel, seterør 73°

Lengde, styrerør 170 mm

Lengde, overrør 565 mm

Lengde, seterør 560 mm

Lengde, kjedestag 410 mm

Akselavstand

Stack** 575

Reach*** 390

Sportslighet**** 1,47

Trail (oppgitt)

Importør Egdesø Danmark

 

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *