Vi tester karbonhjul.

MCFK – Tyske karbonhjul under lupen

Luksushjul til luksuspris, men også med luksus performance.

Når (og hvis) jeg skal kjøpe luksushjul til terrengsykkelen er det noen krav som må fylles for at jeg gidder å bruke pengene på oppgraderingen.

  1. De må gjøre sykkelen lettere
  2. De må tåle juling (ikke utfor-juling)
  3. De bør være enkle å ha med å gjøre
    1. Lite skruing
    2. Enkelt å bytte ut ødelagte eiker
  4. Det må være clincher hjul (altså åpne dekk, ikke dekk som må limes)
  5. Det skal gå an å bygge de om til tubeless (slangeløst)
  6. De må være akselerasjonsstive
  7. Og de bør se bra ut på sykkelen

Tyske MCFK er en av flere leverandører av luksus karbonbiter fra kontinentet. Hjulene vi tester er laget for 29”. Felgringene er laget av MCFK, navene av tyske Tune og eikene av belgiske Sapim. Vi veide hjulsettet inn til 1291 gram da det kom. Så da er den første boksen ticket av. Dette er over 300 gram lettere enn aluminiumshjulene fra Syncros som sto på sykkelen fra før.

Men det er dyre 300 gram. Hjulsettet på det norske markedet vil selges for et sted mellom 18.000,- og 23.000,-. Det oversettes til 76 kroner per gram. Ikke akkurat gratis, nei. Men det blir feil å se bare på vekten her, og det kommer vi tilbake til. 300 gram er en flott vektreduksjon, så lenge det ikke går utover akselerasjon, stivhet og soliditet.

MCFK felgringene er brutale. De er omtrent like brede som en utforfelg med sine 35 millimeters utvendige mål fra felgvegg til felgvegg. Innvendig er det like voldsomt, med 24.5 millimeter. Det første dette betyr er at dekkene som brukes på disse hjulene må være av en viss størrelse. Spinkle 1.9” er ikke velkomne her. Men 2.2 fra Schwalbe fungerer ypperlig.

Produsenten hadde et mål om å lage de beste felgene de overhodet kunne for terrengsyklister, med den tekniske know-how de har om karbon.

Felgringer av karbon har noen åpenbare fordeler mot aluminium, sier de. Blant annet holder det formen bedre. Behovet for å skru på eikene for å rette opp skjevheter eller høydekast i felgen er ikke nødvendig, og så lenge eikene er montert rett vil de løpe rett. Det eneste du kanskje må gjøre er å sikre at eikene har godt spenn over tid. Det er en ting vi ikke trenger å teste spesifikt på disse hjulene. Vi har kjørt med stive karbonringer fra AX Lightness i flere år uten å måtte gjøre annet enn å skru eikene tilbake i spenn.

Det er ganske logisk at bredden på felgene tilsier høy vridningsstivhet, og MCFK sier at de er ganske unike i markedet for øyeblikket med så høy stivhet til så lav vekt.

For å sikre at felgringene ikke bare er svært stive sideveis, men også vertikalt (opp og ned), har de bygget felgene med 29 millimeters høyde. Stivheten er drøy og det er gjort med vilje slik at slag og humper ikke skal endre spenn i eikene etter hvert som hjulene ruller (noe som er omtrent umulig å unngå med aluminiumshjul). Eikehullene er laminerte og ikke skjært ut, dette øker soliditeten der hvor eiken ligger og MCFK har laget formen på eikehullene så eikeniplene ligger godt.

Videre sier de at eikehullene i bakhjulet er asymmetriske, altså ikke i senter. De er plassert 3.5 millimeter til siden, noe som gjør at spennet i eikene kan bli tilnærmet likt på begge sider. Dette gjør at bakhjulet kan bli enda stivere og akselerere godt.

Veggen der felgene møter dekkene er laget for at du kan bruke tubelessdekk og tubeless-ready dekk. Men også andre typer dekk.

Det gjør at vi krysser av boks nummer tre (clincher) og fire (tubeless).

Èn ting er derimot at produsenten sier de er klare for tubeless kits, en annen ting er å få de tubeless.

Da vi monterte Schwalbe Racing Ralph 2.2 EVO første gang (med slange), måtte vi opp i nesten 5 bars trykk for å få dekkene helt ut felgveggen. Grøfta i senter av felgringen er dyp og veien ut til sidene er lang, så det tok litt tid å få dekkene til å smelle på plass hele veien rundt. Først etter at det var gjort tok vi ut dekktrykk og gikk ned til vårt standard trykk på 2.0 bar (ca 29 pund). Noe disse hjulene takler suverent bra. Det går veldig mye mer luft inn i en slange på disse felgene og i denne dekkdimensjonen, enn i felgene som fulgte med Scott Spark Ultimate. Så det er fullt mulig å bruke ned mot 25 pund uten at det går for mye utover fart i dekkene.

Navene fra Tune

er King og Princess. Også disse kjenner vi ganske godt fra før. De har vært nav på hjulsett vi har kjørt ganske hardt de siste tre årene uten noen som helst hickups. De er svindyre, men de er lette og de kommer i mange forskjellige farger så du kan bygge noe som matcher sykkelen. Husk bare at du sikkert kommer til å ha hjulene lenger enn sykkelen, så det kan være lurt å ikke ta for hardt i når det kommer til fargevalget.

Ute i skogen

kjører hjulene bedre enn forventet. Ja, de er stive, og ja det kan svi uten noen form for svikt og komfort. På den andre siden, så går det fort, det går rett og vårt første inntrykk er at ringene tåler masse bank. MCFK sier at de ikke er bygget for downhill, men hard stikjøring (med flyt) skal de tåle. Og de kommer uten vektbegrensning. Noe som i seg selv er en liten sjeldenhet i denne vektklassen!

Kanskje er det i klatringene at vi merker det aller best. Det går litt raskere enn vanlig og hele sykkelen føles rett og slett mer presis.

Dermed kan vi ticke av boks nummer to og seks i våre krav.

Selv er undertegnede fan av noe tilbakelent grafisk uttrykk, og disse hjulene matcher kravet perfekt. Dermed er alle boksene ticket av og det er totalen som gjør disse hjulene så fristende.

Som du ser fra checklisten er ikke pris et tema. Dette er luksushjul, og du må betale for luksus. Men da er det også greit å vite at du faktisk kjøper noe ikke alle har og du kjøper noe som tåler en støyt. Så har du spenna, er dette et veldig spennende hjulsett å vurdere.

I samme prisklasse har du blant annet Enve, AX Lightness og DT Swiss. Derimot er det bare AX som matcher vekten (så vidt oss bekjent).

Til slutt: Tubelesskit

Tester etter tester viser at dekk uten slange ruller lettere enn dekk med slange. Og dekk med latexslange ruller lettere enn dekk med butylslange. Og forskjellen blir større desto lavere dekktrykk du har. Dette er en viktig grunn til å bygge om til tubeless (det andre er bedre sikkerhet mot punktering).

Etter å brukt hjulene noen dager med slange virker det som at tubeless ready-dekk vil sitte veldig godt på disse felgringene. Så vi gikk til verket for å bygge om.

Det første som må gjøres er å tette igjen alle hullene til eikene. Til dette brukes spesialteip, som sitter godt, er solid og dekker hele felgbunnen. Pass på at du bruker en tynn teip.

Etter å ha teipet og satt inn en spesialventil som tetter ventilhullet i felgringen, skulle vi få luft inn i dekket. Erfaringen tilsier at det kan være trøblete å få luft raskt nok inn i dekket slik at det smeller på plass ut i felgveggen og gjør det tett. Jeg har ofte vært på bensinstasjonen for å fylle dekkene med luft raskt nok.

Så du forstår kanskje min overraskelse da jeg fikk begge dekkene på plass med gulvpumpa uten problemer. Det var som å pumpe et dekk med slange. Strøkent.

Og det må sies: Schwalbe-dekkene sitter godt her. Veldig godt. Perfect match.

By the way: Vi måtte teste tre forskjellige ventiler fordi hullet i felgen er såpass stort at flere gikk rett gjennom.

Tips! Jeg liker å få dekket på plass først (så det sitter godt ute i sideveggen) slik at jeg vet at jeg klarer å få luft raskt nok inn i dekket, før jeg begynner med guffa (flytende latex).

Spesialventilene har ofte en tupp du kan skru helt av, og dermed bruke ventilen som fyllehull. Det er derimot fullt mulig å helle guffe oppi dekket rett før du fester den siste biten. Spesielt når pumpingen går så lett som her.

Summasummarum

må vi si at disse hjulene har overgått våre forventninger så langt. Det er riktignok et hjulsett for de store dekkene (helst over 2.1), men det er vel ikke mange som sykler med mindre dekk i dag lell?

Hjulene ser bra ut. De virker skikkelig solide. Håndverket ser ypperlig ut. Vekten er langt innafor. Og hjulene kommer uten vektgrense. Det er omtrent så bra som det er mulig å få det.

 

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.