sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Les også: Test av Pirelli P Zero TT landeveisdekk Test av Pirelli Scorpion XC H Lite terrengsykkeldekk 4

Tubeless ready tørrføre dekk med digge allround egenskaper (også når det er vått).

Test av Pirelli Scorpion XC H maraton dekk

Pirelli sin dekkserie for terrengsyklister deler alle det samme fornavnet: Scorpion. Derfra er de delt inn i XC, Trail, Enduro og e-mtb. Nyeste gren på stammen er XC RC, et lavprofil dekk laget for konkurranse. Vi tester derimot dekket som er laget for maraton, Scorpion XC H.

Alle XC dekkene kommer videre i to versjoner: Lite og ProWall. Forskjellen er at ProWall kommer med ekstra beskyttelse langs sideveggene. Lite dekket vi tester er uten ekstra beskyttelse og er det mykeste og letteste dekket i XC serien (sett bort fra XC RC).

Pirelli Scorpion XC-H-LITE

Lite dekkene har ingen ekstra nylon beskyttelse langs sideveggene.


Scorpion XC - H - ProWALL

ProWall versjonen kommer med ekstra punkteringsbeskyttelse land dekksidene.

Scorpion XC H er et dekk laget for å gi et godt kompromiss mellom fart og grep på fast underlag. I utgangspunktet sier Pirelli at dette er et tørrføre dekk, men etter å ha testet over tid på en rekke underlag, mener vi at det er relativt godt allround dekk.
XC H er dekket av tettsittende og lave knaster, noe som reduserer deformasjon av knaster når du sykler. Pirelli har laget dekket i en og samme gummiblanding, noe de hevder sikrer samme egenskaper gjennom dekkets levetid. De burde vite hva de snakker om, når man tenker på bakgrunnen og omdømmet Pirelli har i motorsport. Gummiblanding burde kunne.

Lite versjonen kommer som sagt uten nylonstripa som gir ekstra beskyttelse rundt sideveggene. Resultatet er et maksimalt mykt og responsivt dekk, som Pirelli sier ruller godt.
Lite utgaven kommer også kun i 2.2 størrelsen. Med ProWall kan du også velge 2.4 hvis du liker dekkene litt større.

Test dekkene er oppgitt til å veie 640 gram, mens vi veide begge til en snittvekt på 660 gram. På våre 25 millimeters felger målte vi dekkbredden til 57.5 mm, mot oppgitt 55 mm. Det er både forventet og positivt.

Tubeless

Det er mange dekk der ute som sier de er tubeless ready, men det er jammen ikke alle som er så lett å ha med å gjøre. Sammenlignet med både Continental og Schwalbe er dekkene betydelig trangere å få på felgen. Noe som er en stooor fordel når man skal bruke de tubeless.
Å bygge de tubeless med guffe er en enkel sak, når du først får dekkene på felgen. Vi pumpet begge dekkene opp på første forsøk med normal gulvpumpe, på to forskjellige felger. Full score på dette området.
Etter tre uker har vi heller ikke sett at dekket svetter. Det har ikke kommet noen skader eller små hull som guffen må ha tettet. Det kan vi ikke si om de to andre nevnte dekkene. Dette på tross av at vi målte sideveggene til å ikke være mer 0.6 millimeter tykke. 

I praksis er det vanskelig å si om dette dekket for eksempel er raskere enn Continental Race King dekket. Vi tror ikke det, på tross av flere Strava PRs med de. Men det er helt klart mer allsidig med sine mer aggressive knaster. Komforten overgår Race King, det er helt sikkert. Dekket former seg lettere og med mindre motstand til underlaget. Grepet er ypperlig. Som et grusdekk og tørrføre dekk er det ikke langt unna perfekt. 

Jeg veier 70 kilo og har vekslet mellom 23-25-28 og 30 psi i dekket. Jeg mener dekket skinner sterkest på 25 psi. Komforten er superb, grepet på tørt og fast underlag er supert. Selv på våte berg og sleipe røtter følte vi selvtilliten vokse og vi presset dekket mer og mer. På vått og løst underlag er det derimot ikke noe spesielt å skryte av, men så er det heller ikke laget for det.

Konklusjon

Vi gir karakter 4 av 5. Det som mangler bittelitt er fart, også hadde det vært bedre om dekket veide mindre enn oppgitt – selv om 660 ikke er ille.

Når det gjelder holdbarhet er det vanskelig å si noe sikkert, men så langt er det svært liten slitasje å se, noe vi liker. Vi hadde regnet med å se hull i dekket etter såpass mange stiturer på grunn av de tynne sideveggene, men overraskende nok har vi ikke sett noe til dette (bank i bordet). Vi har brukt dekkene både på hardtail og fulldempet XC sykler.

Pris på dekkene er oppgitt til å være 629,-

Pluss

  • Komfort og grep
  • Tubeless klar

Minus

  • Vekt
  • Tynne vegger

 

4 of 5

4 of 5

5 of 5

4 of 5

5 of 5

5 of 5

4 of 5

Les også:

Morten Iversen Grunder

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrstestere i landet.

%d bloggere liker dette: