Slik tester vi vintersykkelsko
Tidligere skrev vi en sak som heter “5 ting du må tenke på”, når du skal kjøpe nye vintersykkelsko. Nå har vi testet seks av de mest populære modellene. Og det er store forskjeller.
Denne testen må du få med deg hvis du skal kjøpe nye sykkelsko for vinteren.
- Shimano MW7
- Diadora Polarex Plus
- Giro Alpineduro
- Gaerne Artix MTB
- Lake MXZ400
- Northwave Celsius Arctic 2 GTX
Som vi skriver i kjøpsrådene, “5 ting du må tenke på”, er det viktig at foten har god plass i vintersko. Derfor er ikke passform veldig viktig i denne testen.
Regel nummer 1 når du vurderer nye vintersykkelsko: Hold føttene varme.
Regel nummer 2 når du vurderer nye vintersykkelsko: Ikke noe er viktigere enn varme føtter.
Regel nummer 3 når du vurderer nye vintersykkelsko: Husk de første to reglene.
Varme føtter er mål nummer 1, 2 og 3. Alt annet er mindre viktig.
Vi tester alle sko på sykkelturer som varer omtrent like lenge. Vi bruker samme typen sokker på alle sykkelturene. Vi forsøker å stramme skoene omtrent like løst og klossene er montert tilnærmet likt.
Det vi ikke kan kontrollere er temperatur og vind, men vi forsøker å teste skoene under noenlunde like forhold. Alt for at vi skal kunne si, med noenlunde sikkerhet, hvilke sko som er varmest.
Vi gjør oppmerksom på at vi ikke har testet skoene i kaldere temperatur enn ÷10°.
Du som er en erfaren vintersyklist vet at forholdene betyr mye for fotvarme. Luftfuktighet påvirker, vind påvirker, snø påvirker og hvor mye du er av sykkelen påvirker. Til og med hvilke sykkelbukser du bruker, påvirker.
Les også: 10 tips til hvordan du møter vinteren på sykkel
Det er veldig viktig at oppvarmet luft nedi skoene ikke skiftes ut med kald luft. Det betyr at luft utenfra ikke skal snike seg inn ovenfra og ned, eller nedenfra og opp.
Nesten alle skoene i denne testen har god isolering innvendig. Og med isolering mener vi en form for ull, fleece eller annen rubbet/børstet innside som fanger luft og skaper små luftlommer med varme. Hvis skoene er helt glatte innvendig har de en tendens til å være litt kjøligere. Eneste sko i testen som er glatt inni er Giro Alpineduro. Dette er kanskje også de eneste skoene ikke er laget for vinterføre spesifikt.
Oppsummert må vintersko isolere godt, de må kunne lukkes godt og tett over anklene, de må være vanntette og det skal ikke være kontakt mellom pedalkloss og innersåle (som det jo er på normale sommer-sykkelsko).
Et typisk svakt punkt på en vintersko er kragen. Skoen med overlegent best krage er Lake. De er til og med kanskje litt i overkant for den normale vintersyklist. Giro-skoene har den laveste kragen og vi skal fortelle hvorfor det ikke er bra.
Når man tråkker er leggen vinklet fremover, og denne vinkelen øker desto lenger bak i tråkket man er. Dette gjør at det blir en glippe bak ved hælen, noe som igjen åpner for at vind og sprut fra dekket kryper ned i skoen og gjør føttene raskere kaldere. Selv i små plussgrader kan dette fort bli et problem.
Tips: Bruk teip eller plastfolie for å tette helt mellom legg og sko slik at vann, snø og vind ikke trekker ned i skoene. Dette gjør at varmen holder seg mye lenger og du blir ikke like fort våt på grunn av vann-/snøsprut fra dekkene eller hvis du skulle tråkke ned i dyp snø.
Undertegnede bruker ikke overtrekksbukser som kan trekkes over skoene, og har derfor alltid buksene nedi skoene. Så hvis skoene ikke kan tettes helt rundt leggen, bruker jeg gjerne teip eller folie.
Sykkelsko er stivere enn normale sko. Vinterskoene er ikke like stive som sommerskoene, men stivhet er likevel viktig for komfort og kraftoverføring. Derfor er det også en fordel for sykkelopplevelsen at man kan bruke klikkpedaler om vinteren. Noe vintersko sørger for at vi kan.
Alle skoene er testet i ett nummer større enn hva vi bruker om sommeren. Dette fordi trange sykkelsko om vinteren ikke er en god ide. En romslig tåboks er veldig viktig. Samtidig ønsker vi å ta i bruk tykke ullsokker ved behov, og da trenger man rom.
Gå til test av vintersykkelsko!