SE BILDENE: Ny XTR-gruppe kommer!

Shimanos toppgruppe for terrengsyklister får en real overhaling – her er Shimano XTR M9100!

OPPDATERT 7.juni!
Det er et evig kappløp mellom SRAM og Shimano om å komme med nye, innovative løsninger på terrengsykler. SRAM var først ute med 1×11 og 1×12 drivlinjer, mens Shimano var først ute med elektriske gir.
Hvilke innovasjoner har Shimano kommet med nå som de lanserer sin nye XTR-gruppe? Ikke noen store. Den største nyheten er at Shimano nå kommer med 12-delt kassett og at du kan få 10-51T kassett. Det betyr at du så vidt har mulighet til større spenn i gir-alternativer enn SRAM. Selv om innovasjonene ikke er store, er endringene på XTR massive. Dette forandrer mye.

Her kommer bilder og beskrivelse av de mest spennende XTR-nyhetene!

xtr kassett

KASSETT: XTR kan i utgangspunktet tilby to 12-delte kassettalternativer: 10-45T og 10-51T. Men det er en twist: De kommer også med en ny 11-delt kassett med samme spacing som den 12-delte. Den 11-delte kassetten kommer i 10-45 utveksling. Poenget med dette er at man reduserer vekt ved at det store 51 tenners drevet er vekk og man får et kortere kjede. Alle kassettene er spesifikke så du kan ikke bare kjøpe en 51 tenners løst. Både 12 og 11 kassettene monteres uten spacers eller noe annet på samme boss. For at det skal være mulig å bruke et 10 tenners drev må bosset gjøres om, og Shimano sin nye Micro Spline løsning er tilpasset dette. Det betyr at du ikke kan bruke eksisterende kassetter på nye boss. Kassettene er fortsatt ikke laget i ett stykke, som SRAM gjør.

NAV: Det nye navet er laget i samarbeid med DT Swiss, og det kommer ganske sikkert til å være muligheter for å bytte ut boss på eksisterende nav slik at du slipper å bygge nye hjul hvis du vil oppgradere XTR. Du kan kjøpe et nav som er spesial laget for den 11-delte kassetten, men da får du ikke plass til en 12-delt. Eller du kan kjøpe navet som passer begge deler. En motivasjon for å kjøpe 11-delt spesifikt nav er at du får bygget et enda sterkere bakhjul fordi flensene er 4.7 millimeter lenger fra hverandre.

 

xtr kranksett

KRANK: I tillegg til 12-delt kassett og kjede, kommer XTR med en 12-delt spesifikt kranksett. Kranken kommer med drev i størrelse 30T til 38T. I tillegg kommer det en todelt krank som kan kombineres med 10-45T kassetten. Den store nyheten her er at drevene nå er «direct-mount» – det er ikke lenger fire eller fem skruer som holder drevet i spindelen, men heller skrus drevet fast i senter av krankarmen. Kjører du to-delt krank kan du ikke montere større kassett enn 10-45t. Det er også et poeng å nevne at den to-delte kranken kun kommer med drev i 38/28 komboen. 1x drevet skal være mulig å bytte i 30/32/34/36/38 størrelser.

xtr baksskifter

BAKSKIFTER: Bakskifteren har fått radikalt nytt design, og skal, i følge Shimano, gi mer direkte girskift enn tidligere. Armen kommer i to lengder, en for 45 kassetten og en annen for 51 kassetten. Den lange tar naturligvis alle kassettene, mens den korte kun passer den minste kassetten.

BREMSER: XTR-bremsene har vært svært gode de siste årene, men de har likevel gjort noen mindre endringer på hendler og slanger for å bedre ergonomi og respons. I tillegg kommer XTR nå med 4-stemplede kalipere som skal gi mer bremsekraft. Disse vil være litt tyngre enn de to-stemplede som er mer aktuelle for dem som har vektfokus.

DROPPER-HENDEL: Har du senkbar setepinne? Da har Shimano laget en egen hendel for dette som kan festes på samme klemme som bremsehendelen.

MONO-HENDEL: Dersom du velger et 2×12 oppsett, så får du nå en mono-hendel for krankgiret. Det betyr at du nå kan gire opp og ned med samme spak. Vi vet ikke helt hvordan Shimano har løst dette, men SRAM har en slik løsning på sine landeveis-grupper – og det fungerer bra. De andre gir hendlene er også nye, og Shimano sier at bevegelsen i hendlene er dramatisk kortere og lettere. Det betyr at det nå blir enda lettere å gire. 

Di2: Det kommer ingen ny versjon av XTR elektronisk for 2019. Shimano sier at den fungerer så bra at det ikke er noe poeng å oppgradere den på nåværende tidspunkt. Men vi tenker likevel at om ett år så kan vi lese om endringer i Di2 for 2020… ryktene går om trådløs elektronisk giring.

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.