sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Tusen kroner for en minipumpe… Galskap? Ikke nødvendigvis. Denne pumpa er rå. Silca er opprinnelig et italiensk selskap, men nå et amerikansk selskap som... Test: Silca Pocket Impero minipumpe 4

Tusen kroner for en minipumpe… Galskap? Ikke nødvendigvis. Denne pumpa er rå.

Silca Impero mini pumpe

Silca er opprinnelig et italiensk selskap, men nå et amerikansk selskap som lager et fåtall produkter, men det de lager ønsker de skal være det råeste de kan lage. Pumper er blant annet noe de er kjent for.
En minipumpe er ikke lenger en minipumpe når du har blitt vant med Pocket Impero.
Her er det null bruk av plast eller andre skjøre materialer. Her er det aluminium, skinn, messing og silikon.

Men en minipumpe er fortsatt en minipumpe når man skal fylle et flatt dekk med luft. Uansett om det er til 25 psi i et 2.3 dekk, eller 90 psi i et 25 mm dekk. Slaglengden er hva den der. Det tar tid sin tid uansett.

Men, og her er kommer et viktig salgsargument, i motsetning til andre pumper der ute bruker Silca en skinnlapp inni pumpa som fyller hele kammeret og skyver 98% luft i hvert pump uansett hvor varm pumpen har blitt etter 150 eller 250 kjappe og harde pump. Det er en effektivitet andre små pumper foreløpig kan se langt etter. Det viser også våre tester. Vi har testet lufttrykket etter 150 pump for å se hvor høyt det er (både i et 57 dekk og 27 dekk). Og resultatet er overbevisende. Silca pumpen fungerer silkemykt alle 150 pump, mens andre minipumper blir tyngre og tyngre å bruke. Ved 120 pump i landeveisdekk er de andre pumpene svært tungdrevne, mens Silca Pocket Impero er mye, mye lettere. Med andre ord er det ekstremt mye lettere å nå 90 psi med Pocket Impero enn f.eks. vår andre favoritt minipumpe, Lezyne Pressure Drive. 
En del av forklaringen, i følge Silca, er at når andre pumper blir varme utvides de, og stempelpakningen i disse pumpene er som oftes er laget av gummi og utvider seg ikke mye. Dermed synker mengden luft som skyves inn i slangen. Det oppstår lekkasje. Silca har unngått dette ved å bruke en traktformet skinnpakning som utvides og tilpasser seg endrede dimensjoner i skaftet.

Inni selve aluminiumshodet er det montert en tilbakeslagsventil av messing som også hindrer luftlekkasjer. Det sitter den samme ventilen i denne pumpen som det gjør i de dyreste gulvpumpene deres til fire tusen kroner.

Silikon grepet i toppen av pumpen har to funksjoner. For det første tåler silikon svært høy varme og beskytter hendene dine mot dette. Det andre er at det holder hendelen på plass, slik at pumpen holder seg liten helt til du vil noe annet.

Silca Pocket Impero silikon grep

Silca silikon grepet beskytter mot varme og det låser pumpeskaftet

Pocket Impero fyller kun slanger med presta ventiler. Her er det ingen konvertering til schraeder ventiler (bil ventil).
Du må presse pumpen over ventilen. Her er det ikke egen lukkemekanisme eller annet fiks fakseri. Og det fungerer overraskende godt. Hører du litt luftlekkasje, kan du stramme elastomer pakningen noe ved å vri på den røde skruen. Trikset er å presse pumpa med fast bevegelse helt over ventilen og trekke den fast, rett av ventilen etter pumping.

Silca Pocket Impero fungerer kun på presta ventiler.

Pumpa er ikke lett med sine 150 gram, men den er solid bygget, og da føles det liksom ok. Lukket lengde er ca 20 centimeter. Slaglengde er 11.5 centimeter.
Silca gir forøvrig 25 års garanti på produktet hvis du registrerer det på nettsidene deres! Silca Shield Warranty kaller de det.

Prisen på herligheten er 999,- hos enkelte norske nettbutikker i skrivende stund.

Oppsummert

Ja, dette er en veldig dyr minipumpe. Men det er en pumpe du kommer til å ha glede av i mange år fremover. Og den er effektiv til størrelsen. Alle slitedeler kan dessuten byttes ut.

Vi gir den 4 av 5 stjerner.

Pluss

  • Solid kvalitet
  • Effektiv
  • Garanti

Minus

  • Pris
  • Vekt
  • Tar ikke Schraeder ventiler

Les også:

Morten Iversen Grunder

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrstestere i landet.

%d bloggere liker dette: