sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Se hva Rock Shox har gjort for å forbedre denne dempegaffelen Se hva Rock Shox har gjort for å forbedre denne dempegaffelen
Endurogaffelen, Rock Shox Lyrik, har fått seg en overhaling. Enduro-sykling setter store krav til utstyret. Det kjøres fort og det presses hardt. Det kjøres... Se hva Rock Shox har gjort for å forbedre denne dempegaffelen

Endurogaffelen, Rock Shox Lyrik, har fått seg en overhaling.

Enduro-sykling setter store krav til utstyret. Det kjøres fort og det presses hardt. Det kjøres alltid på marginene. Skal man ha marginene på sin side, må man ikke bare være i topp stand fysiologisk, men utstyret må også være optimalt. Med dette i tankene, er det ikke rart at Rock Shox har sett på hvordan de kan hente ut enda bedre egenskaper av Lyrik-gaffelen.

MINDRE FRIKSJON: Mindre friksjon mellom inner- og ytterbein skal gi en enda bedre følelse ved små slag.

For 2018-sesongen skjer de største nyhetene inne i gaffelen; Den har fått ny innmat som gir mulighet til å justere kompresjon på toppen av gaffelrøret. Dette gir rytteren enda større mulighet til å tilpasse gaffelen egen kjørestil og preferanser. I tillegg har gaffelen fått ny DebonAir luftfjæring. Denne skal, i følge produsenten, bidra til å redusere friksjon, noe som gjør at gaffelbeina glir lettere og tar små slag på en bedre måte.

rock shox lyrik

JUSTERINGSMULIGHETER: Fyll luft i venstre gaffelbein og juster kompresjon på høyre gaffelbein. 

VÅPEN: Sykkelen til den tidligere utforsyklisten, nå enduro-proff, Sam Hill, med nye Lyrik som nå er tilgjengelig i Boxxer-rød.

SKVETTLAPP: Rock Shox har nå laget skjermer som visstnok skal være spesialtilpasset gaflene. Kommer i mange ulike farger for best mulig fargekoordinering.

Les også:

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.