sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Nye SRAM NX Eagle: For deg som vil ha 1×12 uten å blakke deg Nye SRAM NX Eagle: For deg som vil ha 1×12 uten å blakke deg
Les også: På budsjett? Deore-gruppa blir ny! Det du trenger å vite om nye Shimano 105 R7000 og Ultegra RX! SE BILDENE: Ny XTR-gruppe... Nye SRAM NX Eagle: For deg som vil ha 1×12 uten å blakke deg

Eagle-teknologien har revolusjonert terrengsykkelverdenen. Nå blir 1×12 tilgjengelig til en enda lavere inngangspris.

Fra før av leverer SRAM Eagle-teknologi på toppgruppene XX1 og XO1, samt den rimeligere gruppen GX. NX ligger under GX i SRAM-hierarkiet. Det betyr at vi nå vil kunne se 1×12 på enda rimeligere sykler enn tidligere, i tillegg vil det bli rimeligere enn noensinne å oppgradere til 1×12 på en eldre sykkel.

sram nx eagle

ØKONOMI-VERSJON: Litt enklere materialer, men samme teknologi. NX Eagle gir deg et gruppesett med høyere vekt enn toppgruppene, men til en langt lavere pris.

Alle Eagle-gruppene er kompatibel med hverandre. Det betyr at om du kjøper en sykkel med NX Eagle kan oppgradere med grommere, lettere og dyrere deler etterhvert som ting slites ut eller går i stykker.

Skal du ha 1×12 gir på terrengsykkelen, er det ikke mye å velge mellom. Shimano lanserte nettopp Shimano XTR med mulighet for 1×12, men har ingen budsjett-alternativer. Det er helt klart SRAM som pusher utviklingen. I World Cup rundbane kjører de SRAM-sponsede rytterne nå med trådløs elektronisk giring. Det er forventet at dette blir lansert for publikum senere i år.

Med NX Eagle har du stort sett den samme teknologien som med de dyrere Eagle-gruppene. Det er vekta som skiller dyrt og billig. Vektdifferansen på komplett XX1 Eagle og NX Eagle (uten bremser) er på over en halv kilo. Det er på krank og kassett vektforskjellen er størst.

SRAM NX Eagle skal i følge produsenten være tilgjengelig fra september 2018.

Se flere bilder og spesifikasjoner for SRAM NX Eagle

Les også:

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.