sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Denne terrengsykkelen kan bli forbudt Denne terrengsykkelen kan bli forbudt
Sykkelforbundet ønsker å dempe utstyrspresset blant barn og ungdom som driver med terrengsykling. For å dempe pengebruken og bidra til at rytterne konkurrerer på... Denne terrengsykkelen kan bli forbudt

Sykkelforbundet ønsker å dempe utstyrspresset blant barn og ungdom som driver med terrengsykling.

For å dempe pengebruken og bidra til at rytterne konkurrerer på likere vilkår, ønsker sykkelforbundet å innføre vektbegrensning på terrengsykler for de som sykler i aktive aldersbestemte klasser fra 10 til 16 år.

Forslaget er at halvdempede terrengsykler med 26» hjul må veie minimum 10 kg mens halvdempere med 27,5» og 29» hjul minimum kan veie 10,5 kg. Fulldempede sykler må veie minimum 11,5 kg.

Vekt er inklusive fastmontert utstyr som for eksempel flaskeholdere og pedaler. Flaske, pumpe og lignede er ikke å anse som fastmontert utstyr. Sykler som er lettere enn dette kan øke sin vekt ved bruk av lodd, slik det gjøres med landeveissykler. – Det er viktig med enkle regler. Enkle å kommunisere og oppfatte, enkle å etterleve, og enkle å kontrollere, heter det i NCF sin pressemelding.

I dag er allerede karbonhjul og elektrisk giring forbudt i aldersbestemte klasser (10-16 år).  Grenutvalget ønsker kun å sette en nedre grense for vekt på sykler. Det foreslås ikke forbud for fulldempere eller karbonrammer.

Signalene fra etablerte terrengsyklister har så langt vært gode. – Jeg er veldig positiv til vektbegrensning. Det er bra med lavere inngangsterskel og fokus på de viktige tingene. Har inntrykk av at utstyrsreglene har fungert bra på landevei også, sier Fredrik Haraldseth fra laget med det lange navnet; Hard Rocx – Abax Racing Team by Swix.

fredrik haraldseth

GAMMEL NOK: Fredrik Haraldseth er ingen ungdom lenger og kan dermed ikke rammes av de nye reglene. Han tror forslaget til utstyrsregler vil være positivt for terrengsykkelsporten. Foto: Frank Solberg

Tror du et slikt reglement vil medføre noen ulemper?

– Det vil jo alltid finnes muligheter for å vri seg rundt regler og finne «smarte» løsninger. Men i sum tror jeg det gir en sunnere sport. Muligens kommer det for tett på 2017-sesongen, men til 2018 tror jeg det bør bli bra, mener Haraldseth.

Som sponset rytter har du i dag tilgang til det råeste utstyret, men hva syklet du på som ungdom?

Da jeg var yngre og kjøpte sykler i butikk, kjørte jeg på en 26 tommers hardtail med LX-gruppe som hadde en veiledende pris rundt 15000 kroner. Det fungerte helt supert gjennom flere sesonger i aldersbestemt

Merida Big Nine CF. 9000

IKKE INNAFOR: Vekta på Merida Big Nine CF 9000 er på 9,49 kg og er dermed over 1 kg under den foreslåtte vektgrensen. Sykkelen koster 69999,- og er dermed litt over det prisnivået som regnes fornuftig for sykkeleungdom mellom 10 og 16 år.

big-nine-cf-6000

HÅRFINT INNAFOR: Merida Big Nine CF 6000 koster 29999,- og veier 10,73 kg.

For ordens skyld, så er forslaget ute på høring frem til mars 2017. Alle som ønsker kan komme med innspill til NCF. Dersom reglene blir innført, er det snakk om at de trer i kraft i 2019.

Les også:

    None Found

Terje

Ingen kommentarer

Bli den første til å legge inn en kommentar