sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Kindernay XIV internt gir Kindernay XIV internt gir
4
Det viser seg at Kindernay XIV fungerer fint med litt belastning, og det blir ikke ødelagt selv ved giring under høy belastning. Kindernay XIV internt gir 4

Kindernay XIV er et norsk-utviklet sykkelgir. Giret har vært under utvikling over flere år, og jeg har erfart at det fungerer fint på en konvensjonell sykkel. Man kan enkelt gire under hard belastning og jeg opplever ikke at det er mer motstand i drivverket enn på en sykkel med tradisjonelt utvendig gir. På en terrengsykkel kan det være litt upraktisk at man har to girhendler, en på hver side av styret. Den ene girer opp og den andre girer ned. Den ene girskifteren kan dermed komme i konflikt med fjernbetjeningen for den høydejusterbare setepinnen. Forøvrig var det fort gjort å venne seg til de to skifterne.

Kindernay XIV

Men elsykkelen stiller litt andre krav. I enkelte situasjoner kan en krankmotor gi noe kraft etter man har sluttet å tråkke. Det er dermed ekstra viktig at et gir tåler å gire under belastning på en elsykkel. Det viser seg at Kindernay XIV fungerer fint med litt belastning, og det blir ikke ødelagt selv ved giring under høy belastning. Men kjører man i høyeste assistansemodus på elsykkelen så blir det litt tyngre å gire med Kindernay XIV. Giret fungerer, men man må passe på at motoren er helt deaktivert for å at skifteren skal føles lett og presis å betjene. Reduserer man motorkraften oppleves giret enda bedre.

Kindernay XIV

Det er mange fordeler med et innvendig gir. Man reduserer sjansen for å ryke kjedet når man er på tur. Ettersom kjedelinjen alltid er perfekt så har man også mindre slitasje på kjede og drev. Risikoen for å knekke et girøre eller bakgir er i praksis eliminert. Kindernay har riktignok en liten kjedestrammer festet i et girøre, med denne er mye mindre enn et bakgir og det skal mye til å skade denne.

Kindernay XIV

Med en prislapp fra 14.990kr er Kindernay XIV er et kostbart gir. Men det kan koste flere tusen kroner å skifte kjede, krankdrev og kassett på et vanlig gir. Takket være lavere vedlikeholdskostnader så blir ikke total prisen helt avskrekkende etter noen tusen km.

Spesifikasjoner

Vekt: 1.400gr for navet
Antall gir: 14
Utveksling: tilsvarende en 10-54t kassett
Pris: fra 14.990

Kindernay XIV er ikke så mye tyngre enn et tradisjonelt gir. Det girer lett og presist på det meste av sykler, men det kan føles litt tungt og upresist med høyeste motorkraft på en elsykkel.
  • Solid
  • Lite vedlikehold
  • Det koster
  • To girskiftere kan være upraktisk

Se en video av testen

Les også:

Knut Nes

Knut har drevet emtb.no siden 2016. Få, om ingen i Norge har like mye erfaring med elektriske terrengsykler.

%d bloggere liker dette: