Nå kan du lease sykkel. Er det smart?
Etter det SYKKELEN.NO erfarer er Oslo-baserte Unaas Cycling det første selskapet i Norge som tilbyr leasing av sykler. Vi har regnet på om det er smart – og konklusjonen vil kanskje overraske deg!
Sportsbransjen er i sterk endring om dagen. Den preges av de store kjedenes makt og en svak kronekurs. Da gjelder det å være kreativ med nye løsninger, og det kan man trygt si at siste stunt fra Unaas Cycling er. Nå tilbyr de nemlig 1 års leasingavtaler på landevei-, cyclocross-, terreng- og endurosykler fra det sveitsiske high-end merket BMC.
– Vi har solgt konkurransesykler og utstyr i åtte år nå. Vi merker godt at en engasjert mosjonist ønsker ny sykkel ofte, sier Espen Unaas i Unaas Cycling. Nå som bruktmarkedet har blitt større og mulighetene mange nevner mange at det er vanskelig å selge sin brukte sykkel. Flere og flere hører om vi kan ta deres gamle sykkel i innbytte. Kundene er klar over at det er litt «råflott» å skifte sykkel ofte, men samtidig legger man så mye penger og tid i sporten at de følger det er verd det, mener Unaas.
Espen Unaas medgir at det naturlig nok alltid vil være mest økonomisk forsvarlig å kjøpe brukt sykkel, men mange ønsker følelsen ett nytt produkt gir.
Sammenligner med leasing av bil
– Dette kan sammenlignes direkte til bil-verdenen, der leasing er en økende løsning for mange. Man kan også kan argumentere for at brukbilkjøp er rimeligere enn nybilkjøp, sier Unaas.
Fordelen med leasing er at man slipper store utlegg eller å binde opp kapital, men når leasing-perioden har utløpt sitter du igjen med null verdi. Kanskje like greit med tanke på verditapet en ny bil har.
De samme prinsippene må du tenke på ved leasing av sykkel. Vil det koste omtrent det samme å lease som å kjøpe?
Lønner det seg å lease sykkel?
La oss ta utgangspunkt i at leasingkontraktene på BMC-syklene er på 1 år vs. at du skal kjøpe en sykkel og eie den i 1 år.
Under du finner du et regnestykke for toppmodellen BMC Roadmachine 01 med komplett Dura Ace-gruppe:
Merknad: Utleier krever at leietager har forsikring på sykkelen. Oppgitt pris er antatt forsikringspris. Service og slitedeler er inkludert i leasingprisen, mens prisene vi har beregnet på dette for kjøpe-sykkel er cirka-priser.
En viktig forutsetning i regnestykket er at sykkelen har en restverdi på -50% etter 12 måneder. Skal du klare å få det til å lønne seg å kjøpe så må du klare å selge sykkelen for ca 60 000 kroner etter et år. Det er relativt usannsynlig da markedet for brukte sykler i en slik prisklasse er relativt snevert. Du får ganske fet ny sykkel til 60 papp.
Så for akkurat denne sykkelen i svært høy prisklasse lønner det seg å lease.
La oss se hvordan regnestykket blir for den billigste leasingsykkelen fra Unaas Cycling, en BMC Crossmachine 01 med Rival CX1-gruppe:
På den rimeligere sykkelen blir regnestykket helt annerledes. Om du velger å kjøpe eller lease, spiller ingen rolle i et 12 måneders perspektiv. En ting skal du være klar over; skal du holde deg med leasingsykkel i denne prisklassen år etter år blir det dyrt og etter to år har du betalt mer i etablering, månedlige leasingkostnader og forsikring enn det det koster å kjøpe ny sykkel.
Hva skjer hvis jeg skader en leaset sykkel?
Unaas skriver på sin nettside at sykkelen må «leveres i normal brukt stand». -Vi legger i leievilkårene med et utvalg bilder som illustrerer hva vi mener er skader etter normal slitasje eller ikke. Enkelte ting som brekkasje eller sprekk i rammen er noe som ikke går under normal slitasje, utdyper Espen Unaas.
Kort fortalt: kjører du knallhardt, og har en lei tendens til å kræsje og vrake sykler, kan det være lurt å tenke seg om to ganger før man leaser. Da kan du risikere å måtte betale et stort beløp i reparasjoner. Det vil forsåvidt bli et tema om du eier sykkelen selv også, men da kan du i hvertfall selv vurdere om du har råd til å ta den kostnaden akkurat der og da.
Konklusjon
Hvis du er av typen som alltid skal ha det nyeste og dyreste hvert år, så er leasing helt klart noe du bør vurdere. Er du en mer nøysom type som kjøper litt rimeligere sykler med flere års mellomrom, så blir det mer fin-regning hva som lønner seg. Mest sannsynlig lønner det seg å eie i et lengre perspektiv.