sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test: 2020 Mondraker Crafty R Test: 2020 Mondraker Crafty R
4.5
Med 160mm vandring fremme og 150mm bak så faller denne under kategorien allsidig emtb. Den er ikke en rendyrket nedover-sykkel, men du verden så... Test: 2020 Mondraker Crafty R 4.5

Den elektriske utgaven av Mondraker Crafty ble introdusert som 2016 modell. Med utvendig batteri var den en ganske lett sykkel. E-Crafty R+ veide rundt 23kg og ble levert med 3″ brede 27.5 pluss dekk. Etter dagens standard ser geometrien gammeldags ut med lange kjedestag og bratt styrevinkel.

Alt dette har Mondraker gjort noe med for 2020. Den nye Crafty bruker den like nye Bosch Performance CX motoren. Denne motoren er lettere og mer kompakt enn forrige genereasjon. Når motoren blir mindre, blir det lettere å designe en ramme med god geometri rundt den. Se en test av motoren her. Og den nye sykkelen er betydelig forandret. Kjedestagene er 20mm kortere og styrevinkelen hele 2 grader slakere.

Vekt

Selv om Crafty har fått en lettere motor så har sykkelen blitt tyngre, vekten er nå rett over 25kg, inkludert pedaler. Dette skyldes det store integrerte batteriet på 630Wh. Den økte batterikapasiteten medfører en vektøkning. Forrige generasjon Crafty hadde et utvendig batteri, den nye modellen har batteriet integrert i aluminiumsramma. Og sykkelen ser bra ut med det integrerte batteriet, sett fra siden er rammens underrør slankt og anonymt. Men integrerte, avtakbare batteri medfører normalt en ganske betydelig vektøkning. Det er et hull til batteriet i underrøret, rammen blir da svakere og man legger til ekstra materiale for å forsterke rammen. Dette er nok hovedforklaringen på den økte vekten.

Uvanlig valg av komponenter

Utstyrslisten på Crafty R er litt uvant lesing. Demperen som gir 150mm vandring bak er Fox DPX2 Performance, dette er noe av det råere Fox har. Samtidig har de valgt Sram SX gir, dette er det billigste 12-delte girsystemet fra SRAM. Det er litt overraskende å se et såpass billig gir på en emtb til 65 tusen kroner. Men jeg liker prioriteringen! Jeg går gjerne litt ned på girsystemet for å få bedre demper og gaffel. Jeg fikk bare et par turer på Crafty R, men inntrykket er at Sram SX er tilstrekkelig. Her får man stort spenn på girene med den store kassetten, og SX tillater giring under hard belastning. Gaffelen er også et godt valg. Fox 36 Rhythm med 160mm vandring er en kapabel og kontrollert gaffel som er betydelig billigere enn Fox sine toppmodeller. Mondraker har også prioritert hjulene. DT Swiss H1900 er et solid og fint hjulsett som man kan finne på betydelig dyrere sykler. Også bremsene er jeg fornøyd med, disse er Shimano MT520 med 4 stempel.

På stien

Testturen begynner i min vante motbakke. Som forventet klatrer Crafty R godt. Kjedestagene på 455mm er ikke veldig korte og de gjør klatringen komfortabel, man trenger ikke sitte helt på tuppen av setet for å holde framhjulet på bakken. De store 29″ hjulene med 2.6″ dekk gjør at man kan klatrer rett over flere av hindringene.

På flatene kan man tenke seg at Mondraker sin litt spesielle rammegeometri kan holde den litt tilbake. Testsykkelen er størrelse Medium og har et Reach-mål på 470mm! Dette er mye, andre produsenter har Large-sykler som er kortere. Men takket være det korte stemmet på 30mm så sitter man like oppreist som på andre Medium-sykler. Forskjellen er at Crafty R har betydelig lenger akselavstand. Takket være det korte stemmet er Crafty kvikk i styringen. Den føles ikke som en lang og uhåndterlig slede på flat sti. Man merker riktignok den lange akselavstanden i de skarpeste svingene. Sykler man mest flat eller kupert sti med mange skarpe svinger så kan man kanskje være tjent med å velge en sykkel med mindre vandring og litt brattere vinkler.

Crafty R er laget mer for utforkjøringene. Eller, med 160mm vandring fremme og 150mm bak så faller denne under kategorien allsidig emtb. Den er ikke en rendyrket nedover-sykkel, men du verden så godt den presterer nedover. Styrevinkelen på 65.5 grader er ikke ekstremt slak, men sammen med den lange akselavstanden har man framhjulet trygt plassert et stykke foran seg. Og dette føles trygt i utforkjøringene. Men kan kjøre rett over ganske grove steinpartier, og det krever ikke veldig mye kraft å løfte framhjulet der man trenger det.

Spesifikasjoner

Pris 64.999kr

Frame Crafty 6061 Alloy Stealth Evo, e-Bike Optimized Zero Suspension System, 150mm travel, Forward Geometry, internal removable battery with integrated alloy cover, Boost 12x148mm rear axle, tapered head tube, one-piece Monoblock upper link, HHG internal cable routing, MAX capacity sealed bearings, oversize 17mm axles, integrated dropout speed sensor, exclusive plastic motor covers.

Sizes S:380mm / M:420mm / L:450mm / XL:490mm

Rear shock Fox Float DPX2 LV EVOL Performance, 205x65mm. Settings: compression 3 positions lever, low-speed rebound, air preload. Trunnion top mount, 25x10mm bottom bushings

Shock setting CEC001 compression, Medium rebound, 0.2 volume spacer

Fork Fox 36 29 Float FIT GRIP EVOL Rhythm, 160mm, e-bike optimized, tapered steerer tube, Boost 15x110mm axle, 44mm offset. Settings: sweep adjust compression, low-speed rebound, air preload

Headset Onoff Saturn tapered for 1-1/8” to 1-1/2” head tube, ACB sealed bearings, top 41×30.2x7x45°x45°, bottom 51.9x40x8x45°x45°

Stem Onoff Sulfur FG 30mm, 6061 forged alloy, 31.8mm barbore

Handlebar OnOff Sulfur 1.0 double butted 6061 alloy, rise: 20mm, width: 780mm, 9° backsweep, 5° upsweep, 31.8mm barbore

Grips Onoff Desert, 1lock-on, 135mm sizes: S/M L/XL

Seatpost Onoff Pija dropper internal, diameter 31.6mm, S size: 337x100mm, M size 387x125mm, L/XL size: 425x150mm

Saddle SDG Bel-Air 2.0, Cro-Mo rail, PU foam

Front brake Shimano MT520, 4-piston caliper, RT66 203mm IS 6 bolts rotor, resin pads

Rear brake Shimano MT520, 4-piston caliper, RT66 203mm IS 6 bolts rotor, resin pads

Brake lever Shimano MT501, servo wave, alloy lever

Rim DT Swiss H1900 Spline 29, 30mm internal width, tubeless ready, 28 spokes

Spokes DT Hybrid SP, straight pull

Front hub DT 370, Boost 15x110mm, IS 6 bolts

Rear hub DT 370, Boost 12x148mm, IS 6 bolts

Front tyre Maxxis Minion DHF 29×2.6, Tubeless ready, 3C MAXX TERRA, EXO+ Protection, 60TPI, folding bead

Rear tyre Maxxis Minion DHR II 29×2.6, Tubeless ready, 3C MAXX TERRA, EXO+ Protection, 60TPI, folding bead

Crank Bosch Performance Line CX system Gen4, 625 Wh PowerTube battery, Kiox on-board computer, RaceFace Aeffect ebike crankset, 165mm

Rings SRAM X-Sync 2 Eagle 34T, narrow-wide, Bosch Gen4 DM

Chain Sram SX Eagle, 12s

Rear derailleur Sram SX, Type 3 roller bearing clutch, cage lock, long cage, 1x12s, X-actuation 1:1

Lever Sram Trigger SX, 12s, X-Actuation 1:1, single click

Sprocket Sram PG-1210 Eagle 11-50, 12s

Hanger Mondraker M068

Weight with pedals 25,2kg

Crafty R er en allsidig stisykkel som er skikkelig engasjerende og trygg i utforkjøringene.
  • Mye fine komponenter
  • Trygg og stødig
  • Noe tung

4 of 5

5 of 5

4 of 5

Se en video av testen

Les også:

Knut Nes

Knut har drevet emtb.no siden 2016. Få, om ingen i Norge har like mye erfaring med elektriske terrengsykler.

%d bloggere liker dette: