sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test: 2020 Mondraker Prime 29 Test: 2020 Mondraker Prime 29
3.5
Motoren på den nye 2020 Prime er den like nye Bosch Performance CX (gen4). Det er en kraftig motor og et godt valg. Test: 2020 Mondraker Prime 29 3.5

Mondraker Prime er en halvdempet elektrisk terrengsykkel. Det er sjelden halvdempere blir omtalt på emtb.no, men det er absolutt en interessant sykkeltype. En halvdempet elektrisk terrengsykkel er en fin sykkel til allsidig bruk. Slike sykler har som regel plass til brede dekk, noe som gjør dem egnet også til vintersykling. Mangel på demping bak gjør at det blir mindre vedlikehold og kostnader.

Man stiller selvsagt andre krav til en alt-mulig-sykkel enn til en ren stisykkel. Prime 29 har en dempergaffel som ikke hører hjemme på en kapabel stisykkel, og den mangler selvfølgelig demperen bak. Og det er egentlig helt greit. Gaffelen på Prime er en Rockshocx Judy Silver. Det er mye galt med denne, den har en enkel demperenhet og alt for tynne innerbein. Men den har også noen fordeler, den er både ganske lett og ganske billig. Og jeg bryr meg egentlig nokså lite om demperfunksjon på min egen halvdemper som brukes med sykkelvogn, til butikken og annen transport. Da er det andre ting som er viktigere.

2020 Mondraker Prime 29

Sykkelen har ikke fester for skjermer og bagasjebrett. Så dette er kanskje ikke den optimale tursykkelen, men man finner brukbare skjermer som passer. Motoren på den nye 2020 Prime er den like nye Bosch Performance CX (gen4). Det er en kraftig motor og et godt valg. Jeg bruker jevnt over mer motorassistanse når jeg sykler i snøen, med unger eller handleposer i sykkelvogna, enn når jeg sykler sti. Mondraker har valgt å utstyre sykkelen med et 625Wh batteri, dette er gode nyheter for dem som har noen mil til jobben og sliter med rekkevidden vinterstid. Drivverket er også et godt valg. Sram SX Eagle med sine 12 gir gjør at sykkelen kan dra med seg mye vekt opp de bratteste bakkene samtidig som man greit tråkker langt over 25km/t hvor motoren kutter. Kanskje kunne Mondraker valgt et litt større krankdrev enn 34 tenner. Man har uansett lette nok gir med dette girsystemet.

2020 Mondraker Prime 29

Bremsene er på samme nivå som gaffelen. De nye Shimano MT200 er ikke de kraftigste bremsene med topp modulasjon av bremsekraften, men jeg forventer at det er solide og driftssikre bremser. Og de holder prisen nede. Maxxis Rekon (EXO Dual Compound 29×2,6″) er fine dekk til sykling i skogen. De er ikke grove dekk for sykling på utfordrende stier, og de er heller ikke optimale for sykling på asfalten. De er et godt kompromiss. Det store dekk-volumet kan øke komfortnivået ved sykling på dårlig asfalt eller grus, og dekkene kiler seg ikke så lett i trikkeskinne-spor. Maxxis Rekon 2c er velegnede dekk som ruller helt greit på asfalten, og de er gode dekk på grus- og skogsveier.

Spesifikasjoner

Pris 41.999kr

Frame: Prime Xtralite 6061 Full Butted Alloy, Forward Geometry, intenal removable battery, tapered head tube, Boost 12x148mm rear axle, integrated dropout speed sensor
Sizes: XS: 380mm / S: 390mm / M: 430mm / L: 470mm / XL: 510mm
Fork: RockShox Judy Silver TK 29, 120mm, Solo Air, tapered steerer tube, EMTB, Boost 15x110mm axle, 30mm steel stanchions, 51mm offset. Settings: 2 pos compression (open/lock), rebound, air preload

Headset: Onoff Saturn tapered for 1-1/8” to 1-1/2” head tube, ACB sealed bearings, top 41×30.2x7x45°x45°, bottom 51.9x40x8x45°x45°
Stem: Onoff Sulfur FG 30mm, 6061 forged alloy, 31.8mm barbore
Handlebar: OnOff Sulfur 1.0 double butted 6061 alloy, rise: 20mm, width: 780mm, 9° backsweep, 5° upsweep, 31.8mm barbore

Grips: Onoff Twin, 1lock-on, 135mm
Seatpost: Onoff Sulfur 0-R, 6061 T6 Alloy, 3D forged, diameter 31.6mm, length 400mm
Saddle: Mondraker e-MTB custom design

Front brake: Shimano MT201, RT66 203mm IS 6 bolts rotor, resin pads
Rear brake: Shimano MT201, RT66 180mm IS 6 bolts rotor, resin pads
Brake lever: Shimano MT201, servo wave, alloy lever

Rim: MDK-HP1 29, 30mm internal width, tubeless ready, 32 spokes
Spokes: CN round stainless steel
Front hub: MDK DC711 15x110mm, cup & cone ball bearings, IS 6 bolts
Rear hub: MDK EHL148 12x148mm, sealed bearings, IS 6 bolts

Front tyre: Maxxis Rekon 29×2.6 tubeless ready, Dual compound, EXO protection, 60TPI, folding bead
Rear tyre: Maxxis Rekon 29×2.6 tubeless ready, Dual compound, EXO protection, 60TPI, folding bead

Crank: Bosch Performance Line CX system Gen4, 625 Wh PowerTube battery, Purion on-board computer, RaceFace Aeffect ebike crankset, 165mm
Rings: SRAM X-Sync 2 Eagle 34T, narrow-wide, Bosch Gen4 DM
Chain: Sram SX Eagle, 12s

Rear derailleur: Sram SX, Type 3 roller bearing clutch, cage lock, long cage, 1x12s, X-actuation 1:1
Lever: Sram Trigger SX, 12s, X-Actuation 1:1, single click
Sprocket: Sram PG-1210 Eagle 11-50, 12s
Hanger: Mondraker M068

Weight with pedals: veid til 22,5 kg

Mondraker Prime er en fin sykkel for de som trenger en til både turer i skogen, jobben og butikken - året rundt. Den har bra med motorkraft og et utstyrsnivå tilpasset dette bruksområdet. Det store batteriet vil være kjærkomment for mange, men det drar opp prisen.
  • Topp motor
  • Stort batteri
  • Stort batteri koster

4 of 5

3 of 5

3 of 5

Se en video av testen

Les også:

Knut Nes

Knut har drevet emtb.no siden 2016. Få, om ingen i Norge har like mye erfaring med elektriske terrengsykler.

%d bloggere liker dette: