sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test: 2020 Giant Stance E+ 1 Pro 29 Test: 2020 Giant Stance E+ 1 Pro 29
3.5
Vi hadde ikke syklet langt før vi oppdaget Stance E+ 1 Pro 29 sin styrke, den var veldig god i motbakkene. Test: 2020 Giant Stance E+ 1 Pro 29 3.5

Giant lanserte Stance E+ for 2019. Den var rettet mot folk med lite til moderat erfaring med terrengsykling. For 2020 lanserer Giant en ny Stance E+ modell-serie, denne heter Stance E+ Pro. Giant sier at Stance E+ Pro er en sykkel med god motorkraft og kontroll, som hjelper syklisten med å overvinne utfordrende terreng. Og det har de delvis rett i.

2020 Giant Stance E+ 1 Pro 29

Møt den nye, den samme som den gamle?

Den nye Stance E+ Pro er egentlig ganske lik den «gamle» Stance E+. Rammegeometrien er identisk. Styrevinkelen er 67*, dette er ikke veldig slakt og det er et fint valg på en sykkel i denne kategorien. Man ofrer litt trygghet i utforkjøringene men får en litt kvikkere styring som er kjekt på flatere stier. Kjedestagene er 465mm lange. Det er kanskje noe langt, men det er faktisk kortere enn på de andre emtb-modellene fra Giant. Både de nye og de gamle Stance E+ modellene har dempegafler med 130mm vandring og 120mm vandring bak. Men det er to viktige forskjeller. Pro-modellene har 29″ hjul, mens de andre har 27,5″. Pro-modellene har også den kraftigere Giant Syncdrive Pro motoren, mens Stance E+ har Giant Syncdrive Sport. Jeg skal ikke si noe om Syncdrive Sport motoren for jeg har aldri testet den. Den kraftige Syncdrive Pro motoren er en god motor, og den bidrar til at Stance E+ 1 Pro 29 er en god sykkel. Batteriet er på 500Wh.

2020 Giant Stance E+ 1 Pro 29

Resten av utstyret på Stance E+ 1 Pro 29 er også stort sett godt, men personlig skulle jeg ønske Giant hadde valgt en litt grovere gaffel. Rockshocx Recon RL er en litt spinkel dempegaffel med 32mm innerbein. Men det er ikke nødvendigvis feil av Giant å velge denne gaffelen. Stance-serien er ment for mindre agressiv stisykling, for syklister som tar det litt med ro i utforkjøringene kan det være en fordel at de har valgt en litt billigere og lettere gaffel. Og med moderate 130mm vandring så blir det ikke alt for mye fleks i gaffelen heller. Forøvrig er det mye gode komponenter på E+ 1 Pro 29. Vi finner en setepinne som kan heves og senkes, drivverket er det nye 12-delte Sram Ealge SX og demperen en Rockshocx Monarch RT. Sykkelen har, litt overraskende, de gode og kraftige Shimano MT520 bremsene. Fine og kapable komponenter for stisykling. Dekkene er Maxxis Ardent 29×2,4″. Dette er ikke spesielt grove stidekk, de er mer allround-dekk som ruller raskt på grusen. Jeg var forberedt på å bytte ut framdekket etter første tur, men takket være tørre stier med godt feste så ble det aldri behov for det.

2020 Giant Stance E+ 1 Pro 29

På stien

Vi hadde ikke syklet langt før vi oppdaget Stance E+ 1 Pro 29 sin styrke, den var veldig god i motbakkene. Motoren er ganske kraftig og enkel å kontrollere i krevende terreng, mer om motoren her. Vi klatret bakker vi knapt har kommet opp tidligere. Motoren er sterk, men ikke unormalt sterk. Grunnen til at den klatret så godt er kombinasjonen av motoren og de litt lange kjedestagene. Også på enkelte flatere partier, med mye hindringer på stien, gikk Stance E+ Pro veldig godt. På grusveier og enkle stiparti var sykkelen hyggelig å ha med å gjøre. Takket være den kvikke styringa føles Stance E+ Pro ganske lett og responsiv når man skal igjennom skarpe svinger. Men hva med utforkjøringene da? Så lenge bakkene ikke er for bratte, og underlaget ikke er for grovt så føles Stance E+ Pro kvikk også i utforkjøringene. Men i de virkelig bratte partiene oppleves ikke sykkelen like trygg. Når farten øker føles ikke sykkelen så stabil og man kunne ønske seg en litt grovere dempegaffel som er litt mer presis når man svinger rundt hindringer.

2020 Giant Stance E+ 1 Pro 29

Spesifikasjoner

Sizes S, M, L, XL
Colors Metallic Navy
Frame ALUXX SL-grade aluminum, 120mm FlexPoint suspension system
Fork RockShox Recon RL, 130mm travel, Lockout, 110x15mm MaxleLite
Shock RockShox Monarch RT, High Volume, 184x44mm, custom tuned
Handlebar Giant Connect TR Riser 31.8x780mm
Stem Giant Contact
Seatpost Giant Contact Switch, dropper, 30,9mm (S:100/M:125/L:150/XL:170)
Saddle Giant Contact, Neutral
Pedals
Shifters SRAM SX Eagle 12-speed
Front Derailleur
Rear Derailleur SRAM SX Eagle 12-speed
Brakes Shimano MT520, 4-piston brakes, 203mm
Brake Levers Shimano MT501 Hydraulic Disc
Cassette SRAM PG-1210, 11-50T, 12-Speed
Chain SRAM SX Eagle PowerLock, 12-speed
Crankset SRAM X-Sync Eagle 38T 104BCD chainring Praxis e-Cadet+ custom forged crankarm set (Q-factor=168, S:160, M/L:165, XL:170)
Bottom Bracket N/A
Rims Giant XCT 29 Tubeless Ready 25mm e-bike optimized
Hubs Giant eTracker Boost, Sealed cartridge bearing, 6-bolt, [F] 110×15 [R] 148x12mm Thru-axle
Spokes Sapim E-Lite [r] Race [f], e-bike optimized
Tires Maxxis Ardent 29×2.4″ foldable, 60tpi Dual Compound EXO, Tubeless Ready
Extras Giant EnergyPak 6A Smart charger Tubeless kit (liquid, valves, levelrs, manual, tool)
Motor Giant SyncDrive Pro
Sensors Giant PedalPlus 6-sensor technology
Display Giant RideControl ONE
Battery Giant EnergyPak Smart 500, 36V 13.8Ah integrated Lithium-Ion
Weight veid til 24,8kg inkl pedaler
Stance E+ Pro er en fin sykkel for lett stisykling. Og den fungerer selvfølgelig fint til rolige turer i skog og mark. Men den kan også være en god sykkel i grovere terreng. Stance E+ Pro klatrer det meste, og den har gode bremser som hjelper til å holde farten lav når man skal ned igjen. Prisen på 47.999kr synes jeg er grei. De rimligste elektriske terrengsyklene med integrert batteri bør ligge under 50.000kr, og det gjør denne med litt margin.
  • Motor
  • Bremser
  • En grovere gaffel hadde gjort den mer allsidig

4 of 5

4 of 5

3 of 5

Se en video av testen

Les også:

Knut Nes

Knut har drevet emtb.no siden 2016. Få, om ingen i Norge har like mye erfaring med elektriske terrengsykler.

%d bloggere liker dette: