sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test: 2019 Flyer Uproc4 4.10 Test: 2019 Flyer Uproc4 4.10
3.5
Flyer har valgt et utvendig batteri på flere av sine sykler. Noen vil tenke at dette ser litt utdatert ut, men det er flere... Test: 2019 Flyer Uproc4 4.10 3.5

Testsykkelen vi får levert kommer med både store plastskjermer og en lykt som henter strøm fra hovedbatteriet. Hverken lykten eller skjermene er standardutstyr, og de gjør at Uproc4 ser ut som en sykkel i SUV-kategorien. Slike sykler har gjerne rundt 140mm vandring, dette gjør dem til komfortable sykler for transport og tur-sykling. Og Flyer Uproc4 4.10 kan i aller høyeste grad være en slik sykkel. Den kraftige motoren dytter oss raskt opp i nesten 26km/t, før motorkraften trappes ned. Sammen med det store 630Wh batteriet er Uproc4 en sykkel som kan sykles langt, komfortabelt og effektivt på rufsete veier. 2019 Flyer Uproc4 4.10 Utstyr Uproc4 er utstyrt med mye solide komponenter. Girsystemet er Shimano XT med 11 gir, her får man et fint spenn på kassetten til sykling i terrenget. Bremsene er Magura MT Trail og særlig frambremsen med 4 stempel er kraftig og god. Bakbremsen med 2 stempel er mindre kraftig, men i sum har man likevel god bremsekraft. Demperen er Fox Float DPS, en god demper som tåler grov sykling. Gaffelen er et hakk eller to billigere og heter Manitou Mattoc Comp. Den har grove gaffelbein og er en stødig gaffel, men demperenheten er ikke av de mest raffinerte. Motoren er en Panasonic GX0. Dette er en motor vi likte godt, se en video-test av motoren her. Flyer har valgt et utvendig batteri på flere av sine sykler. Noen vil tenke at dette ser litt utdatert ut, men det er flere fordeler med et batteri som monteres synlig i ramma. Et slikt design holder pris og vekt nede, og det er bra at noen produsenter fortsetter å produsere slike sykler. Vekten på Uproc4 4.10 er 23,8kg inkl pedaler og lykt, en fin vekt for en fulldempet emtb med stort batteri.

2019 Flyer Uproc4 4.10

Uproc4 kan leveres med lykt som henter strøm fra batteriet.

Testsykkelen mangler en setepinne som kan heve og senke setet. Normalt ville jeg sagt at det er et problem, men ikke denne gangen. «Senkepinne» er et tilvalg og koster 2000kr ekstra. Om man ønsker en tursykkel så sparer man kanskje de kronene og kjøper sykkelen med vanlig setepinne. Om man ønsker en stisykkel så mener jeg senkepinnen er obligatorisk. Prisen med oppgradert setepinne er 45.900kr, og det er fortsatt en grei pris for en sykkel med et stort batteri.

2019 Flyer Uproc4 geometri

På stien Vi plukker av de store skjermene og tar med oss sykkelen ut på stiene. Uproc4 klatrer godt takket være den kraftige motoren, og takket være rammegeometrien. En setevinkel på 76 grader flytter rytterens vekt litt fremover på sykkelen og 450mm kjedestag bidrar til å holde framhjulet på bakken i bratte klatringer. Samtidig er kjedestagene korte nok til at Uproc4 oppleves litt leken. Vi tar oss komfortabelt opp de bratteste partiene av test-runden uten å måtte jobbe for å kontrollere framhjulet. Den moderate akselavstanden gjør at Uproc4 føles kvikk i flatere terreng. Man kan tenke seg at det er klatring og flatere stier denne sykkelen er laget for, og Uproc4 innfrir i dette terrenget. Men i utforkjøringene har vi noe å utsette. Schwalbe Nobby Nic Performance-dekkene har en litt hard gummiblanding og de har alt for dårlig grep på de våte stiene. Dette er ingen overraskelse, og vi bytter fort ut framdekket med et litt grovere dekk med bedre grep. Uproc4 har en styrevinkel på 66 grader, dette er relativt slakt for en sykkel i denne kategorien og det gir litt ekstra trygghet i utforkjøringene. Vi føler oss trygge i ganske bratt terreng, men dempergaffelen holder oss litt igjen når farten går opp. Gaffelen holder ikke helt følge med underlaget i høyere fart. Det er ikke slik at gaffelen er dårlig. Flyer må naturlig nok inngå noen kompromis for å holde prisen lav, og man får tross alt en ganske grov og stødig gaffel som greier seg bra på sti. Vil man ha en mer kapabel sykkel i utforkjøringene så kan man velge den dyrere Uproc4 6.30. Eller man velger Uproc7 som er laget for utforkjøringene. Spesifikasjoner

Pris Fra 43.900kr
Størrelse S, M, L, XL
Farge Blågrønn/Oransje, Marmorgrå / Rød
Batterikapasitet SIB 630Wh
Dekkstørrelse 27.5’Schwalbe ‘+ Nobby Nic Performance 27.5×2.6
Vekt 23,8 kg inkl pedaler og lykt
Nivå motorstøtte auto, eco, standard, high
Batteri ladetid 5 – 6 h
Batteri levetid ca 1000 oppladinger
Garanti 2 år batteri 5 år motor, display og elektronikk 10 år ramme
Service Ved kjøp i butikk: Inkludert service etter 10-20 mil Inkludert service etter 100 mil
Motor Panasonic 36V GX Front Mount
Batteri SIB 630Wh
Display Flyer Display D0, Flyer Display D1
Bremser Hydraulisk Skivebrems Magura MT trail
Gir Kjedegir Shimano XT/SLX 11sp
Demping Dempegaffel ManitouMattoc 140m, Bakdemper Fox Float DPS Performance 140mm
Uproc4 4.10 er en relativt lett og billig sykkel med god motor og god rekkevidde. Den håndterer både komfortabel tursykling og stisykling, særlig om man velger å ta med setepinnen som kan heves og senkes.
  • Forholdsvis lett og rimlig
  • Utstyret holder den litt tilbake på sti

4 of 5

3 of 5

4 of 5

Se videoen av testen her

Les også:

Knut Nes

Knut har drevet emtb.no siden 2016. Få, om ingen i Norge har like mye erfaring med elektriske terrengsykler.

%d bloggere liker dette: