sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Hurtigtest: 2020 Specialized Kenevo Comp Hurtigtest: 2020 Specialized Kenevo Comp
4.5
"No shuttle required" sier Specialized i reklamen for sykkelen. Det betyr at man ikke trenger heis eller annen transport opp til toppen av bakken.... Hurtigtest: 2020 Specialized Kenevo Comp 4.5

Den gamle Specialized Kenevo var en grov sykkel med 180mm demper-vandring og slakk styrevinkel. Men rammen og akselavstanden var litt kort, så den var en ganske kvikk sykkel som ikke var rendyrket for utforkjøringene. Dette har Specialized nå endret på. 2020 Specialized Kenevo har en helt annen rammegeometri. Den er en lenger og grovere sykkel.

2020 Specialized Kenevo Comp

Utstyr

Om vi ser på utstyret på nye Kenevo Comp så er det ikke store forandringer. Girsystemet er fortsatt Sram NX 11-delt. Dette er et fint girsystem. Det mangler det letteste giret vi finner på 12-delte girgrupper, men det var aldri noe savn under testen. Bremsene er Sram Code R. Det er fortsatt 180mm vandring på demperne, men disse leveres i år fra Marzocchi. Demperen er en Bomber CR Coil og gaffelen en Bomber Z1. Dette er gode dempere som ikke er alt for dyre. Et fint valg på en sykkel i denne prisklassen. Dekkene er de nye Butcher Blck Diamond 27.5×2,6″. Dette er fine komponenter som ikke er av de aller billigste. Batteriet er på 500Wh. Flere sykler leveres med større batteri i 2020, men et mindre batteri hjelper til å holde vekt og pris nede. Motoren er den ganske stillegående Specialized 2.1 Rx.

2020 Specialized Kenevo Comp

Heis er unødvendig

«No shuttle required» sier Specialized i reklamen for sykkelen. Det betyr at man ikke trenger heis eller annen transport opp til toppen av bakken, sykkelen har «innebygget heis». Dette måtte selvfølgelig testes, så vi tok turen til Vardåsen Bike Park. For å komme til toppen må man sykle nesten rett opp hele slalombakken. Klatringen er rundt 500m lang og har en snitt stigning på 25%. De bratteste partiene er endel brattere, og underlaget er ganske løst. Jeg har syklet opp her med flere andre elektriske terrengsykler og har det aldri vært så enkelt å komme seg opp som med 2020 Kenevo. Takket være sykkelens litt lenger bakende og bratte setevinkel så har man kroppsvekten relativt langt fremme på sykkelen. Det skal derfor mye til før framhjulet mister bakkekontakten. Den gode vektfordelingen hjalp også bakhjulet med å finne grep. Klatretesten var i aller høyeste grad bestått.

2020 Specialized Kenevo Comp

Det som gjør sykkelen så god oppover bidrar også til egenskapene nedover. Den lange akselavstanden sammen med den slakke styrevinkelen gjør Kenevo Comp trygg og stabil nedover. Det er lenge siden sist jeg var i Vardåsen Bike Park, og jeg var litt usikker. Men sykkelen ga meg raskt selvtillit nok til å ta fart inn mot hoppene og inn i de doserte svingene. Her er Kenevo en leken og inspirerende sykkel, og den oppleves som veldig god for denne type sykling.

2020 Specialized Kenevo Comp

På stien da?

Men hvordan er Kenevo på mine vante stier? I det bratte terrenget er sykkelen god. Og det gjelder ikke bare utforkjøringene, den kjører de smale tekniske stiene like bra opp som ned. Men man merker at dette er en lang og grov sykkel i de skarpeste svingene. Det samme merker man på flate stier hvor farten er lav. Kenevo er en ganske allsidig sykkel, og den kan brukes i slikt terreng. Men den er ikke særlig inspirerende. Den føles litt tung og det er litt jobb å løfte fremhjulet. Og det er helt greit. En sykkel kan ikke gjøre alt, og Specialized har den mindre grove Levo til slik bruk.

Spesifikasjoner

FRAME Specialized M5 Premium Aluminum, 27.5 Trail Geometry, integrated down tube battery, enclosed internal cable, Command Post routing, 148mm spacing, fully sealed cartridge bearings, 180mm of travel
FORK Marzzochi Bomber Z1, 27.5, Boost™ 15x110mm, 36mm chassis, FIT GRIP damper, 180mm of travel
REAR SHOCK Marzzochi Bomber CR, 62.5x230mm, S2: 450lb, S3: 500lb, S4: 550lb, S5: 600lb
FRONT HUB Specialized, sealed cartridge bearings, 15x110mm spacing, 32h
REAR HUB Specialized Turbo, sealed cartridge bearings, 12x148mm thru-axle, 32h
SPOKES DT Swiss Industry
RIMS Roval 27.5″ Alloy DH, 28mm internal width, 32h
INNER TUBES Presta, 40mm valve
FRONT TYRE Butcher, BLCK DMND casing, 2Bliss Ready, 27.5 x 2.6″
REAR TYRE Butcher, BLCK DMND casing, 2Bliss Ready, 27.5 x 2.6″
CHAINRINGS 32T, custom steel
SHIFT LEVERS SRAM S700, single-click lever
REAR DERAILLEUR SRAM NX, 11-speed
CASSETTE SRAM PG-1130, 11-speed, 11-42t
CHAIN KMC X11ET, 11-speed w/ Missing Link™
FRONT BRAKE SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, 200mm
REAR BRAKE SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, 200mm
HANDLEBARS Specialized, 7050 alloy, 6-degree upsweep, 8-degree backsweep, 27mm rise, 800mm width
GRIPS Specialized Sip grip, half-waffle, S/M: regular thickness, L/XL: XL thickness
STEM Specialized Trail, 3D-forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise
SADDLE Body Geometry Henge Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm
SEAT BINDER Specialized bolt-type, alloy, 38.6mm
SWAT Specialized Z-Cage w/EMT Cage Mount MTB Tool
MOTOR Specialized 2.1, custom Rx Trail-tuned motor, 250W nominal
UI/REMOTE Specialized TCU, 10-LED State of charge, 3-LED Ride Mode display, ANT+/Bluetooth®
BATTERY Specialized M2-500, integrated battery w/rock guard, 500Wh
CHARGER Custom charger, 42V4A w/ Rosenberger plug
Kenevo er en kapabel sykkel som trives i bratt terreng, både oppover og nedover. Og prisen på 57.999kr er ikke helt gal heller.
  • Vekt
  • Stabil
  • Litt lite batteri for en dag i bakken

5 of 5

4 of 5

4 of 5

Se en video av testen her

Les også:

Knut Nes

Knut har drevet emtb.no siden 2016. Få, om ingen i Norge har like mye erfaring med elektriske terrengsykler.

%d bloggere liker dette: