sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test av Giro Prolight Techlace sykkelsko Test av Giro Prolight Techlace sykkelsko
3.5
Les også: Test av Gaerne G-Stilo+ racersko Slik tester vi vintersykkelsko Test av Lake CX402 sykkelsko Test av Giro Vanquish MiPS sykkelhjelm Test av... Test av Giro Prolight Techlace sykkelsko 3.5

Superlette sykkelsko for landeveissyklister.

Er du på jakt etter lette sko, trenger du ikke lete lenger. Prolight Techlace fra Giro er det letteste paret sykkelsko vi noensinne har testet. Det er nesten så jeg vil si at vi har sokker som veier mer enn disse skoene.

Giro oppgir vekten til å være 150 gram per sko. Vi har veid dem inn til 161 gram og 175 gram (venstre vs høyre sko) i størrelse 43. Selv om dette er litt over oppgitt vekt er skoene likevel helt ekstremt lette.

Den superlette overdelen er med å gjøre dette mulig. Den er laget med monofilament (en enkelt, veldig lang kunstfibertråd) og er limt med Teijin TPU forsterkninger. Giro selv sier at dette materialet ikke strekker seg i bruk. Noe vi kan bekrefte. Det er veldig liten bevegelse i materialet under bruk. Det er tilfredsstillende.
Meshen er svært tynn og du kan se gjennom den. Holder du fingrene inne i skoene kjenner du pusten lett gjennom nettet. Så dette er sommersko med stor S. Lufting i lange baner.

Giro har også tatt i bruk en litt ukonvensjonell produksjon av karbonsålene. Her er det brukt minimalt med resin, noe som er mulig fordi karbontrådene er vevd som tynne plater, fremfor tråd. Giro kaller det Textreme. Giro sammenligner med Easton SLX II karbonsåler og har funnet Textreme 22% lettere og like stive.
Alt i produksjonen har hatt et fokus på vekt, noe som også viser seg i innersålene. De er lette, tynne og luftige (les: lefser). Likevel er det godt å se at Giro har lagt ved ekstra såler slik at du kan justere mellom forskjellige høyder på fotbuen.

For å stramme skoen på foten bruker Giro en kombinasjon av snører og borrelåser. Det fungerer overraskende godt. Vi har etterhvert blitt vant med sneller og snøre. Ulempen med sistnevnte er at det kan være tricky å justere stramming over bestemte deler av foten. For eksempel hvis du trenger litt strammere forfot og litt mer slack over midten er snøre og borrelås løsningen til Giro litt mer effektiv. På den annen side er det ikke like smidig å etterstramme eller løsne opp mens du sitter på sykkelen. Her er snellene raskere. Derimot er det et pluss at overdelen strekker seg veldig lite, så behovet for etterstramming har ikke vært et problem.

Les også: https://sykkelen.no/test-av-sykkelsko-sidi-drako-srs/

 Karakter

3.5 av 5

Vår karakterskala

1 – Løp vekk
2 – Under pari.
3 – Som forventet. Du får det du betaler for.
4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter). Mye for pengene.
5 – Et supert produkt som kan anbefales. Løp og kjøp.

Dette er toppsko for deg som enten vil ha lav vekt eller svært god lufting. Vi opplever at skoene sitter veldig godt på foten, de er stive og de er lave. Det siste gir god kontakt med pedalene. Vi har derimot et ønske for neste modell: Det er tre hulls feste for pedalklossen, de kunne med fordel vært plassert noen millimeter lenger fremover på sålen. Undertegnede liker at fot ballen under stortåa er så og si i senter rett over pedalakselen. Det får jeg akkurat ikke til med mine Shimano klosser.

Lav vekt kommer også med en pris. Sammenligner man med Sidi sin toppsko hvor stort sett alle deler av skoen kan byttes ut, er denne skoen i motsatt ende. Vi opplevde at gummien i hælen løsnet. Dette overrasket oss alle. Nå er riktignok gummien i hælen ganske stor, og den kan ha hektet seg fast i noe på vei ned en trapp, men likevel...

Hurtiglim ble redningen.

Det er nok et poeng å vite at lissene naturligvis kan byttes ut hvis en eller flere ryker.

Når det gjelder passformen må vi si at denne skoen burde passe nordisk lest godt. Det er en ganske romslig tåboks og bredden er fin. Vi mener skoen er normal i størrelsen.

Du får kjøpt skoen i tre forskjellige farger og prisen online starter på cirka 3.000,-.

  • Lav vekt
  • Luftig sko
  • Passform
  • En utpreget sommersko (les: varmt vær). Eventuelt må du regne med å bruke overtrekk i en større del av sesongen.
  • Gummien i hælen løsnet.
  • Ikke justerbare fester for pedal klossene.

Les også:

Morten Iversen Potet

Morten var en av grunderne av Sykkelmagasinet Offroad tilbake i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i sykkel industrien. Sykkelmagsinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrtstestere i landet.