sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test av Gaerne G-Stilo+ racersko Test av Gaerne G-Stilo+ racersko
3.5
Les også: Test av Lake CX402 sykkelsko Test av Mavic Cosmic Pro SL LTD La France sykkelsko Test av Gaerne G.Sincro terrengsko Test av... Test av Gaerne G-Stilo+ racersko 3.5

Solide sykkelsko med en høy prislapp.

Dette er sko du som ser sykling TV ganske sikkert har sett. Om du ikke har lagt merke til de, så har du likevel sett de. G-Stilo+ er toppen av toppen fra det ikke ukjente italienske merket, Gaerne og brukes av flere proffer.
Foruten den tynne karbonsålen de er stolte av, er det noe Gaerne kaller Tarsal Support System (TSS) som er ryggmargen i skoene. Gaerne sier TSS skal sikre at foten ligger godt i skoen og skal sørge for et rundt og mer effektivt pedaltråkk. Vi vet ikke helt hva de mener med dette, og kan heller ikke bekrefte at det er noe vi la spesielt godt merke til.

Kort og enkelt (kanskje for enkelt for ortopedene) fortalt er tarsal betegnelsen på en rekke ben i foten som er knyttet sammen med kraftige leddbånd. Tarsal support dreier seg i stor grad om å støtte opp fotbuen slik at den ikke faller sammen (komprimeres) i hvert eneste tråkk. Noe som jo er en svært god tanke. Ta ut innersålen og stikk foten inn i skoen så kjenner du at selve sålen gir litt støtte under fotbuen. Etter vår mening kunne denne buen gitt enda mer støtte.

Den nye karbonsålen Gaerne har laget er tynn og latterlig stiv. At den er tynn betyr at du kommer litt nærmere pedalen med foten, som kan være en god ting.

Overdelen er laget av perforert mikrofiber. Det er en kompleks konstruksjon, overdelen. Gaerne sier skoen består av 109 forskjellige deler.
Hælkappa er delvis laget av karbon, men mest nylon. Gaerne sier den ikke vil deformeres, og det tror vi på. Derimot skulle vi ønske at den var litt stivere og ga mer støtte. Den er litt myk.

Strammingen er det to BOA IP-1 sneller som tar seg av. Og man ikke annet enn å elske BOA. Det funker som bare det. Her er det mikro stramming og mikro slakking. Perfekt!
Hvis du er en Speedplay mann, trenger du ikke bekymre deg for adaptere her.

Skoen kommer i 13 størrelser, hvor alt fra 41 til 45 også kommer i halve størrelser. Hvis du ikke er fan av rødt er det greit å vite at den også kan kjøpes i grått, gul, svart og hvit.
Vi er normalt en 42 – 42.5 og testet en 42.5. Den passet veldig godt, men størrelsesmessig er den kanskje en anelse på den romslige siden.

I bruk

Når man ser vekk fra all marketing snakket og fancy forkortelser, ender man opp med et par solide bygget og flotte sykkelsko. Passformen tror vi passer den nordiske lesten godt. Her er det relativt romslig tåboks og samtidig er det lite overflødig materiale.
I bruk kjenner vi at det er litt støtte under fotbuen, noe vi setter stor pris på. Derimot måtte vi likevel inn med våre egne såler som gir litt ekstra støtte. Det er en fordel at fotbuen ikke komprimeres ved hvert tråkk.
Vekten på skoene er normale 280 gram (omtrent) og går rett hjem i dette pris segmentet.
Vi savner derimot litt ekstra støtte både på siden og bak. At overdelens front er myk og tilpasningsdyktig er flott, men resten av skoen kunne vært litt stivere. Når det er sagt sitter føttene godt fast i skoene. Leppa over vristen holdes på plass ved hjelp av borrelås, og den ganske myk. Dette sørger for at vi ikke legger merke til noen ømme presspunkter.

Det er mye bra å si om Gaerne G-Stilo+ og det er uten tvil flotte sykkelsko, men til denne prisen er forventningene våre høyere enn hva skoen klarer å levere.

Importør: Deler AS
Pris: 3.999,-
  • Fotbue støtte
  • Nordisk lest, ganske romslig tåboks.
  • Tynn og stiv karbonsåle
  • Litt myk, bakre del av overdelen
  • De sklifrie “gummi” knottene under skoen, er ikke sklifrie.
  • Pris

3 av 5

3 av 5

4 av 5

Vår karakterskala
1 – Løp vekk
2 – Under pari.
3 – Som forventet. Du får det du betaler for.
4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter).
5 – Et superb produkt som vi lett anbefaler..

Les også:

Morten Iversen Potet

Morten var en av grunderne av Sykkelmagasinet Offroad tilbake i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i sykkel industrien. Sykkelmagsinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrtstestere i landet.