Test: Årets cyclocross-sykler Test: Årets cyclocross-sykler
Sesongen er i gang og vi tester fire cyclocross-sykler fra Cannondale, Ridley, Everest og White. Det er lett å argumentere for at cyclocrosserne (CX)... Test: Årets cyclocross-sykler

Sesongen er i gang og vi tester fire cyclocross-sykler fra Cannondale, Ridley, Everest og White.

Det er lett å argumentere for at cyclocrosserne (CX) er blant de mest anvendelige syklene på markedet. Så lenge du holder deg unna stisykling er det lite en cyclocrosser ikke takler. Den ser riktignok ut som en racer, men er mye mer. Hvis du ikke eier en allerede, anbefaler SYKKEL at du starter sparingen. Dette er mye moro på to hjul.

Det som i hovedsak skiller en racer og en CX er at en CX har noe mer avslappet geometri, et høyere tyngdepunkt, den har bredere bakramme og gaffel slik at du får plass til bredere dekk, den kommer gjerne med skivebremser og girutvekslingen er ofte lettere.

Et tips: Hvis du ikke konkurrerer i UCI-ritt, liker å skru og tenker på finansene så kjøper du en god CX, et ekstra hjulsett og en racing krank. Da får du en slankere CX som kan gå for å være racer om sommeren, og så setter du på feitere hjul og en annen krank når CX-sesongen begynner. Da sparer du mye. Samtidig som du får smidigheten ved å crosse på grusveiene om sommeren, hvis du ønsker.

I denne testen er det fire sykler. To av de er husmerker, mens de to andre er kjente merkesykler. Det er interessant å se at det belgiske merket, Ridley, som har de aller sterkeste cyclocross-røttene, skiller seg såpass mye ut på geometri. Har de andre merkene noe å lære, eller henger Ridley igjen i fortiden?

Les testene :

Se komplett spesifikasjon for alle syklene her.

 

 

 

Les også:

Kommentarer