Pinarello Dogma XC 9.9 Pinarello Dogma XC 9.9
  Pinarello Dogma XC 9.9 Kapabel toppmodell med unike løsninger For deg som følger med i landeveissporten, er ikke Pinarello et ukjent merke. Ei... Pinarello Dogma XC 9.9

 

Pinarello Dogma XC 9.9

Pinarello

Kapabel toppmodell med unike løsninger

For deg som følger med i landeveissporten, er ikke Pinarello et ukjent merke. Ei heller Dogma, som er toppmodellene fra den italienske produsenten. Med dette er altså en terrengfetter med samme navn, noe som forteller oss at dette er en modell som er laget etter noenlunde samme prinsipper som raceren.

Og det er mange små tekniske ting å nevne på Dogma XC 9.9. At Pinarello har brukt både tid og tankegods i produksjon av denne sykkelen er det ikke tvil om.

Den kanskje mest dramatiske forskjellen mellom Dogma og andre terrengsykler på markedet er måten setestaget er festet i ramma. Den tradisjonelle tilnærmingen er å feste setestaget (de to rørene som går ned fra setet til bakhjulet feste) på samme plan som overrøret, slik at overgangen blir mer eller mindre sømløs. Dette mener Pinarello er en svakhet, og de argumenterer for at slag og vibrasjoner overføres fra bakhjulet frem til styret, via overrøret, og dermed reduserer demping og styrefølelse.

Løsningen, mener de, er å skille setetstaget fra overøret ved å feste de i setepinnen slik at kontakten med overrøret blir minimal. Dette sier de påvirker styrefølelsen i positiv retning. Drastisk, mener de. Men de stopper ikke der. De har også gjort stagene asymmetriske og todelte for enda mindre vibrasjon. Ganske spesielt og helt klart et kjennetegn.

Samtidig gir dette rom for en ny måte å feste setepinnen i ramma. XFit er navnet på en svær klemme som drastisk øker klemområdet og dermed trenger mindre kraft og gir mindre stress på et lite område. Du trenger ikke stramme like mye og pinnen sitter godt. Ulempen er at klemmen festes med fire (4) skruer og det gjør det mer tidkrevende å justere setehøyde. Men fordelene overgår kanskje ulempene her.

Pinarello 5

Vi liker også det de har gjort på undersiden av underrøret, akkurat der hvor gaffelkrona normalt svinger under ramma ved ekstreme styreutslag. Fremfor å la gaffelen rotere hele veien rundt har Pinarello lagt inn to gummistoppere som hindrer at styret og bremser skal slå inn i overrøret ved et fall eller lignende. Vi liker tanken og løsningen ser bra ut. Og selvfølgelig har dette fått sitt eget navn: Pinafit.

Pinarello 1  Pinarello 2  Pinarello 3

Et annet punkt vi liker, men som Pinarello ikke nevner i noe materiell, er måten de har gjort fronten mer kompakt. En ulempe med mange 29-tommere er at det store forhjulet sammen med en dempegaffel ofte gir en høyreist front. Dette reduserer muligheten for å sitte aggressivt på sykkelen. Pinarello løser noe av dette ved å gjøre plass til toppkoppen på styrelageret nede i rammas styrerør. Samtidig har de vært bevisste på å bruke en toppkopp som bygger lite. Tilsammen øker dette muligheten for å sitte mer aggressivt. We like!

Fox-demperen har også en vandring på 90 millimeter (mot normalt 100) som senker fronten ytterligere noe.

Tilsammen gjør dette at sykkelen er knall å klatre med og den oppfører seg eksemplarisk i de tekniske motbakkene. Jo brattere, jo bedre. Ulempen er at en lav front gjør at du må bevege deg mer på sykkelen når det går nedover på stiene.

Pinarello har ikke holdt mye tilbake på utstyrsfronten her. Full XTR-pakke med 1X-drev, Mavic-hjul og karbondeler fra FSA. 1X-drevet fra Shimano er på 32 og det er i minste laget, synes vi. En 34 hadde vært bedre med tanke på grusmilene. Selv om sykkelen kun kommer med ett drev, har kranken plass til to. Så du står fritt til å oppgradere hvis du vil. Da må du kjøpe to nye drev, ett fremgir og en girskifter. Fint å ha muligheten, iallfall.

Vi synes også Pinarello burde spandert på seg å bruke 180 mm skiver i front. 160 mm gir ikke samme stoppkraft.

Mavic Crossmax XL Pro-hjulene er seriøst tøffe å se på og navene i sølv gir ekstra bling. Derimot synes vi at Pinarello har fokusert litt for mye på soliditet her. Hjulene er i overkant og til denne prisen mener vi at et lettere hjulsett ville vært på sin plass. Vi gikk fra 10.2 kilo ned til 8.9 ved å montere våre egne hjul. Og da har man plutselig en superlett 29-tommer.

På stiene matcher denne sykkelen Scott Scale, som lenge har vært en knallgod hardtail i skogen. Den gir god flyt til hardtail å være og selv om 90 mm i front kanskje er mindre enn standard, holder det for oss til våre type kjøring.

På grusen kan du sitte lavt og aggressivt for minimal luftmotstand på grunn av den lave fronten.

Styrefremspringet som fulgte med sykkelen var veldig kort, så vi byttet det ut med en mer passende lengde slik at vi kunne få den sittestillingen vi ønsket. Pass på dette hvis du er interessert i en Pinarello Dogma XC 9.9.

Hvis du setter pris på teknikaliteter, en karbonramme som få andre  har (Pinarello sier de kun bruker det beste karbonet fra den japanske produsenten Toracay) og et merke du ikke kommer til se mange andre ha, så bommer du ikke ved å kjøpe en. Anbefales!

Spekk:

SYKKEL PINARELLO DOGMA XC 9.9

Pris 64.999,-

Sykkelvekt 10,25

Hjulvekt (ink alt) 4,4

Vekt uten hjul 5,85

Ramme Karbon 60HM1K

Gaffel FOX 32 Float Factory CTD

Remote – 15 mm QR – 90 mm

Felg Mavic Crossmax XL Pro

Nav Mavic Crossmax XL

Dekk Mavic Crossmax Quest 2.25

Krank Shimano XTR FC-M9000-2

Bakgir Shimano XTR RD M-9000

Fremgir – Gir/bremsehendler Shimano XTR M-9000

Bremser Shimano XTR M-9000

Kassett Shimano XTR M9000 (11-40)

Kjede Shimano HG X11

Styre FSA K-Force Karbon

Stem FSA SL-K 90mm

Setepinne FSA K-Force Karbon

Sete Selle Italia Flite

Karakter

Ramme/gaffel (40%) 9,5

Hjul (20%) 8,0

Drivverk/bremser (25%) 9,5

Annet utstyr (15%)* 8,5

SUM 9,1

Sti 9,0

Grus 9,0

Allround 9,0

TOTAL 18,0

Geometri

Størrelse M testet

Vinkel, styrerør 73°

Vinkel, seterør 70°

Styrerør 92 mm

Topprør (effektivt) 593 mm

Seterør (senter-topp) 465 mm

Kjedestag 448 mm

Akselavstand 1092 mm

Stack** 606

Reach*** 425

Sportslighet**** 1,43

Importør Egedesø

 

Kommentarer

Ingen kommentarer

Bli den første til å legge inn en kommentar