Alt du trenger vite om dekk og felgbredde. Det har med sikkerhet å gjøre. Alt du trenger vite om dekk og felgbredde. Det har med sikkerhet å gjøre.
Bredden på felgen styrer bredden på dekket. Lær mer om hvor brede dekk du kan bruke på dine felger. Det var enklere å være... Alt du trenger vite om dekk og felgbredde. Det har med sikkerhet å gjøre.

Bredden på felgen styrer bredden på dekket.

Lær mer om hvor brede dekk du kan bruke på dine felger.

Det var enklere å være syklist på 80 og 90 tallet. Da var det to hjulstørrelser å forholde seg til, og dekkene var omtrent standardiserte i bredde. 19c for landevei og 1.7 til 2.0 tommer for terrengsykkel. Felgbredde var noe man stort sett ikke trengte å forholde seg til.

Bilde: Scott USA

I dag er det mye mer komplisert. Fortsatt er hjulstørrelsen på racersyklene den samme, men dekkbredden har endret seg, og sammen med det felgbredden. I dag det er like vanlig med 25c som 23c. 21c er det ikke mange som bruker. Og 28c brukes mer og mer. Felgbredden er stort sett sett 17c og 19c. Noen moderne produsenter pusher det til 20-21c.

For terrengsyklisten er alternativene enda fler. Du har 27.5” og 29” hjulstørrelse og valget mellom dekk fra 2.1” til 3.5”. Dekkbredden styrer også felgbredden.

 

A = Ytre bredde (mm)

B = Indre bredde (mm)/(c)

Å bruke smale dekk på brede felger, eller brede dekk på smale felger kan ikke bare være dumt, men direkte farlig hvis du trekker det for langt.

Det store valget av hjul og dekk gir også muligheter. 29” terrenghjul er like store som racerhjulene. Det betyr at det i mange tilfeller ikke lenger er nødvendig å snakke om landeveishjul eller terrenghjul. De kan brukes om hverandre. Spesielt den nye trenden med at flere og flere racersykler, og ikke minst cyclocrossere kommer med skrivebremser gjør at linjene mellom sykkeltyper vaskes ut. Når man ser det fra et hjulperspektiv.

Det er derimot to viktige forutsetninger. Sykkelrammene må passe 142 mm bakhjul, noe som er dagens standard på terrengsykkel. De fleste landeveisrammene er bygget for 135, mens mange cyclocrossere bruker terrengstandarden på 142.

Og begge rammene må ha samme type brems.

Et eksempel. Hvis du har en 29 tommers terrengsykkel og har kjøpt inn lette hjul for dette, kan du kanskje droppe å kjøpe et ekstra sett med lette hjul for cyclocrosseren din. Så lenge felgbredden støtter dekkbredden du velger, og begge rammene har samme type brems, kan du sannsynligvis bruke hjulene om hverandre.

Europeisk dekk og felg standard

ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) har definert dekk og felgbredder som kan brukes om hverandre uten at du må kompromisse med sikkerhet.

De har en standard for hvordan et dekks bredde skal måles. For eksempel skal et 23c dekk måles på en felg med 15 mm bredde, ha 6 bar lufttrykk (87 psi) og måles minst etter 24 timer. Det betyr at dekket må være montert på felg i minst 24 timer og med definert lufttrykk før det kan måles.

Dekkets bredde skal måles uten å hensynta eventuelle kaster.

ISO 4210 er standarden som viser forholdet mellom dekkbredde og felgbredde.

For eksempel sier ISO 4210 at et 23c dekk kan brukes på felger som har en intern bredde (bredden på innsiden fra en felgvegg til en annen) på 13, 14, 15 eller 16 millimeter, hvis felgen ikke har rette sider. Har felgen rette sider er det kun 16 millimeter som kan brukes.

ETRTO har kanskje et rykte for å være vel konservative i sine anbefalinger, men det er likevel de-facto standarden alle felg og dekk produsenter følger. Du står selvfølgelig fritt til å velge selv, men går du utenfor anbefalingene, gjør du det på egen risiko.

Vi ville montere våre lette terrengsykkelhjul på cyclocrosseren for å se om det ville virke.

Hjulstørrelsen er den samme og begge sykler har skivebrems. Bredden på felgen var derimot ikke lik. Hjula på CX’n er 17 millimeter, mens terrenghjulene er 19 millimeter. Og CX dekkene vi ønsker å bruke går fra 32c til 38c. Som du kan se av tabellen under går det fint å bruke såpass smale dekk på terrengfelgene.

17, 19 og 21 millimeter felger er ganske normalt i dag. 17 er i all hovedsak racerhjul, mens 19 kan være begge deler. Og som vi ser kan man bruke helt fra 25c til 52c dekk på en 17c felg (så lenge felgen har sidevegg med krok og ikke er rett).

Bildet er hentet fra Syncros.

Selv om ISO 4210 sier at det er trygt å bruke visse dekk og felg kombos, bør du tenke over følgende:

Smale dekk på brede felger vil resultere i at dekkets profil blir flatere og dette går utover punkteringssikkerhet og rulleegenskaper. Det samme kan sies den andre veien. Jo bredere dekk du bruker på en smal felg, jo høyere er risikoen for såkalt “snake-bites”, altså klem punkteringer mellom slange og felg. Denne komboen vil også gå utover kjørefølelse og stabilitet. Sykkelen vil føles “wobblete”. Klarer du å unngå ytterpunktene, vil du være sikker på at kombinasjonen vil fungere godt så lenge du følger ETRTO sine anbefalinger.

Fat og plus dekk

Du ser kanskje at det ETRTO skalaen ikke dekker dekk over ca 2.5” (64 mm. er omtrent det samme som 2.5”). Den nye plus trenden ligger mellom fat og “normale” terrengdekk. Fra 2.3” til 3”. Men det er tydelig at desto større dekk du ønsker å bruke, desto bredere må felgen være.

Scott har blant annet plus størrelse sykkel som kommer med 35c felger og 2,8 dekk (71c på ETRTO skala).

ETRTO vs INCH vs French

MTB 27,5 MTB 29 Landevei
INCH 27,5 28 28
ETRTO 584 622 622
FRENCH 650B 700C 700C

Når du ser tallene 54 – 622 på dekkveggen, betyr det at dekkets bredde er 54 millimeter (uten knaster) mens 622 betyr at dekkets indre diameter er 622 millimeter. Med andre ord laget for 28 tommers felger (29 og racer hjul).

Rullemotstand påvirkes av dekkets bredde

Det kan også være interessant å notere seg at forholdet mellom dekkbredde og felgbredde påvirker rullemostand og komfort.

Og nå beveger vi oss vekk fra indre bredde på felg til den ytre bredden.

På generell basis vil rullemostand gå ned når dekktrykket går opp. Men rullemotstand går også ned når dekkbredde går opp.

I følge Mavic er rullemotstanden i et 23c dekk med 100 psi lufttrykk, den samme som 80 psi i et 25c dekk. Og det er interessant. Du kan med andre ord drastisk øke komfort (gjennom både bredere dekk OG lavere lufttrykk) og samtidig beholde lav rullemotstand ved å gå opp i dekkbredde.

Tags: dekkbredde, felgbredde, rullemotstand, sykkeldekk, etrto

 

Kommentarer