Test: Everest 8848 Racelite XX1 Test: Everest 8848 Racelite XX1
Oslo Sportslager sitt husmerke, Everest, har eksistert i mange år. De siste årene har det vært mange raske syklister på en 8848, som alltid... Test: Everest 8848 Racelite XX1

Oslo Sportslager sitt husmerke, Everest, har eksistert i mange år. De siste årene har det vært mange raske syklister på en 8848, som alltid har vært toppmodellen.

Årets topputgave av 8848 er testens letteste sykkel med testens letteste hjul. Det merkes når man løfter på sykkelen.

I motsetning til de to andre merkene i testen, er det lite produktutvikling nede i lokalene til Oslo Sportslager. Det finnes ikke noen avdeling som eksperimentere med karbonfibre for å produsere en ramme som kan møte egendefinerte og spesifikke krav til vekt, stivhet og demping. Som alle andre husmerker (over hele verden) kjøper Oslo Sportslager rammer fra hylla til en eller annen produsent, som produseres etter en generisk mal. Og med det mener vi at rørtykkelse og karbonstruktur ikke er noe Oslo Sportslager bestemmer.

Dette, i tillegg til at det ikke er noen mellomledd fra produsent til utsalg, gjør at syklene kan utstyres godt og selges til en hyggelig pris.

Everest 1

Denne sykkelen er utstyrt med full pakke SRAM XX1 med en RockShox SID-gaffel som gir 100 millimeter vandring.

Oslo Sportslager (OS) har utstyrt sykkelen for å være en grusracer, noe de også sier på egne nettsider. Og kanskje det sterkeste beviset på dette er det store drevet i front. Vi synes de har tatt i vel mye ved å montere et 38-drev på sykkelen. Selv med 42 tenner bak gjør dette at de tekniske, bratte motbakkene blir tunge etter et par timer på sykkelen. Når det går nedover, lenge, på asfalten får vi brukt hele utvekslingen. Med 80 i tråkkfrekvens er hastigheten i 45 km/t. Og hvor ofte er det man sykler så fort på en terrengsykkel?

Vi tipper derimot at hvis du ber om et 36 drev ved kjøp, så vil OS være behjelpelig med å bytte.

XX1 er en veldig god pakke og girskiftene er kontante og det er lite støy og bråk på stiene. Vi skulle derimot ønske at OS hadde montert låsing av demperen fra styret. Når man har blitt vant med dette, er det veldig vanskelig å avvenne seg.

OS har også tenkt at de skal spare litt vekt (antar vi) ved å ta vekk hurtigkoblingene til både framhjul og bakhjul. Til dette er ikke vekten lav nok, så vi mener det er synd. Det vanskeliggjør slangeskift ved punktering, eller når du skal ta av hjul når du frakter sykkelen på/i bil. Kanskje de gir deg koblingene hvis du spør, når du kjøper et eksemplar av 8848.

Kjørefølelse

Everest 8848 er en sykkel Oslo Sportslager markedsfører som en grusracer. Og det er her sykkelen er sterkest, synes vi. På stiene klarer vi ikke få den samme flyten som de to andre, og det er spesielt i brattbakkene vi sliter litt ekstra på denne sykkelen. Vi føler fronten er noe høy og vi klarer ikke helt å få den vektfordelingen vi ønsker på sykkelen.

De lette hjulene hjelper, men ramma oppleves som ekstremt stiv og lite flekibel i skogen. Det blir litt humpetitten-humpetatten over stokk og stein. Begge de to andre syklene gir mer flyt. Ja, også Scott-sykkelen med 2.1 dekk og vesentlig mindre luftvolum enn 2.2-dekkene på denne.

Dermed blir ikke Everest en testvinner med tanke på skogskvaliteter, men den vinner priskrigen relativt enkelt. Iallfall ut fra et utstyrsstandpunkt.

EverestSpekk:

SYKKEL EVEREST 8848 RACELITE XX1

Pris 38.990,-

Sykkelvekt 9,1

Hjulvekt (ink alt) 3,4

Vekt uten hjul 5,7

Ramme Karbon

Gaffel Rockshox SID RL 100mm – 15 mm aksling

Felg American Classic

Nav American Classic MTB Race

Dekk Maxxis Ikon 2.2 maxx speed

Krank SRAM XX1 (38)

Bakgir SRAM XX1 (11-42)

Fremgir – Gir/bremsehendler SRAM XX1

Bremser SRAM XX1

Kassett SRAM XX1 (11-42)

Kjede SRAM PC XX1

Styre Racelite karbon

Stem Racelite alloy

Setepinne Racelite karbon

Sete Racelite

Karakter

Ramme/gaffel (40%) 7,5

Hjul (20%) 8,5

Drivverk/bremser (25%) 10,0

Annet utstyr (15%)* 7,5

SUM 8,3

Sti 7,0

Grus 8,5

Allround 7,5

TOTAL 15,9

Geometri

Størrelse M testet

Vinkel, styrerør –

Vinkel, seterør –

Styrerør 103 mm

Topprør (effektivt) 598 mm

Seterør (senter-topp) 433 mm

Kjedestag 442 mm

Akselavstand 1102 mm

Stack** 620

Reach*** 425

Sportslighet**** 1,46

Importør Oslo Sportslager

 

Kommentarer

Ingen kommentarer

Bli den første til å legge inn en kommentar