Dette må du vite om Boost 148 og Boost 110 Dette må du vite om Boost 148 og Boost 110
Det påvirker ditt valg av sykkel for 2017 Boost 148 og Boost 110 er en ny, åpen standard laget av SRAM for å sikre... Dette må du vite om Boost 148 og Boost 110

Det påvirker ditt valg av sykkel for 2017

Boost 148 og Boost 110 er en ny, åpen standard laget av SRAM for å sikre at store hjul (29”) kan bygges like stive som små (26”). Hva betyr det for deg?

boost 148 baknavMed jevne mellomrom introduseres nye standarder som dytter sykkelindustrien fremover.

I dette tilfellet er det SRAM som står bak utviklingen og den er først og fremst myntet på terrengsykler. Men denne standarden kan like gjerne bli en viktig del av cyclocross også.

Kort fortalt handler det om at navene både foran og bak blir bredere slik at det er mulig å bygge stivere 29 tommers hjul enn det som er mulig med 142 / 100.

Det er ikke lenge siden vi sluttet å bruke 26 tommers sykkelen og hjula vi investerte i. Og det er ikke lenge siden vi bygget om navene for å tilpasse 12 mm og 15 mm stikkaksel. Nå må vi forholde oss til enda ny endring.

Endringen fra 26 til 29 hjul (og 27,5) er ok, fordi store hjul ruller bedre i terrenget.

Vi har også tro på at en bred innføring av Boost kommer, og at det er til det bedre. For deg som skal kjøpe ny sykkel. Men det kjipt for deg som nettopp har brukt masse penger på å kjøpe godt utstyr i dagens standard.

Litt historie

For lenge siden var standarden for terrengsykkel nav 135 bak og 100 foran. Tallene dreier seg om hvor brede navene var. For at disse navene skal kunne brukes må ramme produsenter også tilpasse seg dette. Og i mange, mange år var normale hurtigkoblinger som gjaldt. Helt frem til for noen år siden da akslingene ble bredere og ble tredd gjennom både ramme og nav (stikkaksel). Stort sett er det snakk om 15 mm eller 20 mm foran og 12 mm bak. Sammen med disse ble det introdusert en ny dimensjon på baknavene. Bredden gikk opp fra 135 til 142 bak, såkalte 142 x 12 nav. En fetere aksling sammen med en tightere kobling mellom nav og ramme økte stivheten på hjuloppsettet både foran og bak. Nå har 142 navene stort sett erstattet de eldre 135.

Derimot er det viktig å notere seg at på tross økt nav bredde, økte ikke avstanden mellom hjulfestene i ramma. Og dette er avgjørende å huske. Den økte bredden i nav på 7 millimeter er hentet inn i ramma ved at akslingen stikker 3.5 millimeter inn i ramme festene på hver side.

Dette har resultert i at skivebrems festene ikke har endret posisjon hverken på ramma eller nav. En stor fordel med økt navbredde er at nav flensene kunne få større avstand slik at det er mulig å bygge stivere hjul.

Det var ingen krise for de som hadde kjøpt dyre hjul som passet den gamle standarden. De fleste navprodusenter lager ende caps som gjør det mulig å bruke standard 135 nav på de nye 142 x 12 rammene. Alle andre dimensjoner på de to standardene var stort de samme.

Husk at disse standardene ble unnfanget da det var 26 tommers terrenghjul som regjerte. Nå er denne hjuldimensjonen så og si vekk fra terrengsykler og erstattet av 27,5 og 29 tommere. Så selv om hjuldiamteren har økt betraktelig har det ikke skjedd noe med navbredden for å kompensere lengre eiker. Så med dagens standard er det ikke mulig å lage 29 tommers hjul like stive som 26.

Enter Boost 148 og Boost 110

boost 110 fornavBoost 148 er betegnelsen på navet bak og Boost 110 gjelder for navet foran. Disse to navene er både bredere og har en større avstand mellom flensene enn dagens standard. Sistnevnte gir en slakere vinkel på eikene og dermed en stivere base for å bygge sterkere hjul i dimensjonene 27,5 og 29.

SRAM sier faktisk at dette gjør det mulig å bygge 29 hjul like sterke som 26!

Boost ble introdusert i 2014, men det er først i 2017 at en rekke produsenter bygger rammer rundt konseptet.

Ny drivlinje

Boost påvirker derimot ikke bare bredden på navene. Det er også viktig at du sikrer at kranken også er tilpasset den nye drivlinjen.

boost drivlinje krankDen nye drivlinjen er på 52 millimeter (mot 49 mm i dag) og det krever at krankdrevene dyttes 3 millimeter utover. Flere produsenter har allerede tatt høyde for dette og tilbyr krank med Boost drivlinje i dag.

Har du en dyr krank som du vil beholde må du sjekke om produsenten har laget drev som er tilpasset en 52 mm drivlinje. Det er muligheter for at du ikke trenger bytte hele kranken for dette.

Hva betyr Boost 148 og Boost 110 for deg?

Fordi navene er bredere og både ramme og gaffel endrer seg, vil det påvirke ditt valg av sykkel i 2017. For eksempel er Boost 110, 10 millimeter bredere enn dagens 100 standard. Dette betyr ekstra 5 mm på hver side, og ikke bare i navbredde, men også i flens avstand. Dette betyr også at bremseskiven dyttes utover med 3 millimeter.

Både Fox og RockShox lager gafler nå tilpasset Boost.

Akkurat nå kan du ikke bruke ditt snase 100×15 forhjul i dette nye setupet. Men vi krysser fingre for at det er noen som lager et adapter som dytter bremseskiven utover de nødvendige millimeter, samt et par ende kopper slik at hjulet sitter godt i nye galfer tilpasset 110×15.

Du kan ikke bare kjøpe en ny ramme med Boost teknologi og bygge opp med deler laget på dagens standard. Du MÅ også ha ny gaffel. Du MÅ ha enten en ny krank, eller i det minste en spindel (den delen av kranken du fester drevene på) som skyver drevene 3 millimeter utover. OG du må kanskje kjøpe nye hjul. Iallfall nytt bakhjul. Problemet her er ikke bare at bremseskiven dyttes noen millimeter utover, men også kassetten er lenger ut enn på 142 navet du har. Å lage et adapter som dytter skiva utover er mulig, men det er værre med kassetten. Det tyske tuning selskapet, Tune, sier at det er umulig å lage adapter som gjør at du kan bruke hjulene du har i dag i en ramme laget for 148×12. Sitat: “A conversion of current hubs to the Boost standard is therefore not possible.

Vi viser tegningen fra SRAM igjen:

boost 148 baknavHer ser du at både kassetten og festet til bremseskiven dyttes 3 millimeter utover på grunn av større avstand mellom flensene.

Ikke forveksle med Evo6

Evo6 fra Syntace er bygget på en navbredde på 148, men Syntace har valgt å flytte kassett siden hele 6 millimeter utover, mot 3 millimeter forflytning på begge sider av navet på Boost 148.

Bildet under er lånt av Tune.

Kjøpe ny sykkel i 2017?

Hvis du skal kjøpe ny terrengsykkel for 2017 sesongen og velger 29 tommer, er det smart å vurdere sykler som har tatt høyde for Boost i designet. Spesielt viktig er det hvis du liker å kjøre på feite dekk (2.5”+).

Produsenter som har tenkt nøye gjennom dette har også sett at dette gir bedre klaring og muligheter for å bygge både kortere kjedestag og et kraftigere krankhus.

Det mest åpenbare er at sykler som er laget for å kjøres hardt, som trail eller dh, kommer til å være bygget for Boost i større grad enn rundbane sykler. Vi har kjørt 29 tommere hardtails og racing fulldempede sykler de siste fire årene og har egentlig ikke savnet stivere hjul. Men det samme tenkte vi om stikkaksler. Disse ble i stor grad også introdusert først på de syklene som ble bygget for å kjøres hardt, men er i dag en de facto standard også for rundbane racing sykler i både 27,5 og 29. Det samme kan vi tenke oss kommer til å skje med Boost.

Scott og Trek er to merker som har omfavnet Boost og har en rekke modeller for 2017. Spanske Orbea har til og med laget en hardtail uten dempegaffel med Boost tech. Specialized og Cannondale er to merker som foreløpig ikke har gjort noe med Boost på sine fulldempede rundbane sykler.

Kommentarer