5 ting du MÅ tenke på når du kjøper nye sykkelsko for vinteren 5 ting du MÅ tenke på når du kjøper nye sykkelsko for vinteren
Det er flere og flere av oss som holder «hjula i gang» utendørs gjennom hele året. Snø og kulde stopper færre og færre. Ett av... 5 ting du MÅ tenke på når du kjøper nye sykkelsko for vinteren

Det er flere og flere av oss som holder «hjula i gang» utendørs gjennom hele året. Snø og kulde stopper færre og færre. Ett av områdene på kroppen som er spesielt utsatt i kulda er føttene.

Å bli kald og følelsesløs på tærne er ikke trivelig. Her er noen tips som sikrer at du reduserer sannsynligheten for forfryste tær.sykkelsko vinter

  1. Bruk større sko enn normalt.

    Om sommeren er det ok at sykkelskoa sitter tett og stramt rundt føttene. Om vinteren er dette en dårlig ide. Du trenger all den blodsirkulasjon det er mulig å opprettholde.
    Det er også en fordel for føttene at det er litt luft i tåboksen som holder tærne varme. Vi anbefaler at du går opp en størrelse.

  2. Skotrekk over sommerskoa er ikke godt nok.

    Dette er kanskje selvsagt, men likevel ikke. Det er så mange gode skotrekk der ute. Skotrekk som både isolerer og beskytter. Men det hjelper ikke når luften i tåboksen hele tiden byttes ut fordi den lekker (både inn og ut) fra såla. Du MÅ ha skikkelige vintersko. Foruten tett overdel og høyt erme, er den viktigste forskjellen mellom sommersko og vintersko, at det er helt tett mellom pedal og fot. Ingen luftehull her nei.

  3. Sikre at ermet sitter tett rundt leggen.

    Det er veldig viktig at luften nede i skoen ikke skiftes ut underveis i treningsøkten. Derfor er det avgjørende at du kan tette helt igjen i toppen av ermet.

  4. Ikke stram skoene.

    Du skal naturligvis sikre at skoene sitter godt på foten, men det er en forutsetning for varme tær at blodet i føttene renner så fritt som mulig helt ut i tærne. Det går ikke hvis du strammer skoene hardt på foten.

  5. Det er en fordel at vinterskoene har innerfór som fanger luften.

    Dette gjøres veldig effektivt gjennom ull eller luftig fleece. Innerfor som er helt glatt er ikke like effektivt.

Følger du disse 5 rådene kan vi nesten love at du kan gjennomføre en treningsøkt på 90-120 minutter i  4-5 minusgrader, og fortsatt ha god føling i tærne når du kommer hjem.

vintersykling

Kommentarer

Ingen kommentarer

Bli den første til å legge inn en kommentar